Afvallen door te wandelen: 8 tips!

Zet wandelen op een effectieve manier in!

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Wist jij dat je kunt afvallen door te wandelen? Niet met een slenter-rondje door de stad, maar je kunt wandelen wel heel effectief inzetten om af te vallen. En het mooie is: het kost geen geld en je kunt het altijd en overal doen op de momenten dat het jou uitkomt. Een erg makkelijke methode dus om af te slanken! Maar het vraagt ook enige inzet van jou, je zult er wel iets voor moeten doen. Daarom deel ik in dit artikel 8 tips die jouw helpen met succesvol afvallen door te wandelen.

Inhoudsopgave

Afvallen door wandelen in combinatie metā€¦

Eerst even een kort stukje theorie over afvallen. In de praktijk komt het er op neer dat je afvalt op het moment dat je minder calorieĆ«n binnenkrijgt dan dat je verbrand. Dus als je minder eet en meer beweegt dan val je af. 

Eigenlijk heel simpel, maar hoe pak je dat nu aan?

Natuurlijk kan je calorieƫn tellen of de hele dag rondlopen met honger. Maar dat zijn niet mijn methoden. Door het tellen van calorieƫn ben ik voor mijn gevoel op een negatieve manier bezig met voeding en de hele dag honger houd ik niet vol. Mijn dieetverleden heeft mij dat in ieder geval wel geleerd.

Gezond eten

Jaren geleden heb ik ontdekt dat ik door het eten van gezonde voeding gewoon afviel zonder dat ik calorieƫn hoefde te tellen en zonder dat ik honger had. Ik ontdekte dat een mix van koolhydraatarm eten en oervoeding de perfecte manier was om gezond en lekker te eten en ook nog af te vallen. Het enige waar ik toen nog voor hoefde te zorgen was voldoende beweging. En regelmatig wandelen heeft echt bijgedragen aan het afvallen.

eBook weekprogramma

Gratis aan de slag met een slank en gezond lijf!

Met mijn gratis weekprogramma kan jij direct aan de slag met een slank en gezond lijf en ervaren wat een Ć©cht gezonde leefstijl voor je kan betekenen.Ā 

  • Volledig weekprogramma
  • Inclusief compleet weekmenu
  • Nooit meer diĆ«ten
  • Minder stress
  • Me-time
  • Goede nachtrust
  • Gezond lichaam
  • Gelukkig leven

Starten met een gezond en slank lijf wordt nooit meer makkelijker!

Deze kans wil ik niet laten lopen!

Mijn 8 tips om wandelen effectief in te zetten bij het afvallen

Er zit natuurlijk een verschil tussen wandelen en wandelen. Zo zal een beetje slenteren door de stad niet zo veel doen voor jouw afvalplannen. Daarom heb ik 8 tips voor je om het wandelen op een effectieve manier in te zetten bij het afvallen.

1.Regelmaat

Regelmatig wandelen is heel belangrijk, ƩƩn keer per week zet geen zoden aan de dijk. En natuurlijk hoef je niet iedere dag 10 km te wandelen, maar probeer zo vaak mogelijk zo veel mogelijk te wandelen. Je kunt natuurlijk ook lopend de boodschappen doen of tijdens de lunch even te gaan wandelen. Door echt regelmaat in te bouwen train je je spieren. En hoe meer je spieren getraind zijn, hoe sneller ze calorieƫn verbranden.

2. Gebruik je hele lichaam

Hoe meer spieren je tijdens het wandelen gebruikt, hoe effectiever dat het werkt bij het afvallen. Nordic Walking is bijvoorbeeld een hele effectieve methode, maar jet kan ook zonder: zorg dat je goed rechtop loopt, je armen meebeweegt en je buikspieren aanspant. Zo zet je veel meer spieren aan het werk dan alleen je beenspieren.

3. Varieer in snelheid

Je hoeft echt niet te rennen, maar op een stevig tempo wandelen zet je hart en longen extra aan het werk, waardoor je meer calorieƫn verbrand. Je kunt het tempo ook afwisselen: een paar minuten op een stevig tempo en daarna weer wat langzamer om de ademhaling en hartslag weer wat te laten zakken. Dit kun je naar hartelust herhalen en ik kan je garanderen dat het na afloop aanvoelt alsof je een flinke work-out hebt gedaan en dat is ook zo!

4. Varieer in ondergrond

Wandel niet alleen op asfalt, dit is het makkelijkste voor je spieren, maar levert ook het minste op. Voor onverharde paden, mul zand en heuvel op moeten je spieren veel harder werken met als resultaat dat ze ook meer calorieƫn verbranden.

5. Neem gewichten mee

Het is belangrijk om jezelf te blijven uitdagen. Op het moment dat je merkt dat het makkelijk gaat, kun je jezelf uitdagen door gewichtjes mee te nemen. Je zou flesjes water in je handen mee kunnen nemen, maar ook een rugzak met flessen water is heel effectief. Je kan dit aantal makkelijk uitbreiden, zodat het iedere keer wat zwaarder wordt en je steeds iets harder moet werken en steeds wat meer calorieĆ«n gaat verbranden. 

6. Maak een planning

Als je wandelen aan het toeval overlaat wanneer jij tijd hebt, kom je er 9 van de 10 keer niet aan toe. Althans dat is mijn ervaring. Voor mij werkte het heel goed door 2x per week met een vriendin af te spreken om te gaan wandelen en dan gingen we echt voor 1,5 tot 2 uur wandelen. Daarnaast  ga ik meestal na het avondeten nog een kleine ronde van ongeveer een half uur. Heerlijk om ā€™s avonds nog even een frisse neus te halen. En omdat ik een echte wandelliefhebber ben, ga ik vaak met mijn partner in het weekend voor een wandel-dag. Ontzettend leuk om nieuwe plekken te ontdekken en heerlijk om de hele dag buiten te zijn.

Toen onze dochter geboren werd, ging ze gewoon mee in de draagzak en later in de rugzak, had ik gelijk wat extra gewicht om te dragen.

7. Geen ongezonde snack als beloning

Een veel gemaakte fout is dat mensen zichzelf belonen na een wandeling met een ongezonde snack. Want ā€œIk was hĆ©Ć©Ć©Ć©l goed bezig en nu heb ik wel wat lekkers verdiendā€¦ā€. Natuurlijk heb je wel extra calorieĆ«n verbrand, maar voor bijvoorbeeld een gevulde koek moet je 1 uur wandelen. Bedenk dus goed wat je in je mond stopt na een lekkere wandeling.

8. Drink onderweg voldoende water

Voldoende water drinken is altijd belangrijk, ook tijdens het wandelen. Als je stevig doorwandelt ga je waarschijnlijk ook transpireren, waardoor je je vochthuishouding weer moet aanvullen. Bij een te laag vochtpercentage gaat je lichaam minder goed functioneren, waardoor het ook minder makkelijk je eten verbrand. Maar je krijgt er ook minder energie door, waardoor het steeds moeilijker wordt om de volgende keer weer te gaan wandelen. En bovendien helpt water om allerlei afvalstoffen af te voeren en het vermindert je hongergevoel. Allemaal goede redenen dus om voldoende water voor onderweg mee toenemen.

Andere voordelen van wandelen

Naast dat je kunt afvallen door te wandelen, heeft wandelen nog meer voordelen.

  • Goed voor je gezondheid: zo verlaagt wandelen het risico op diabetes, heeft het een gunstige invloed op je hart en bloedvaten en is het goed voor je longen.
  • Goed voor je humeur: door te wandelen maak je het hormoon serotonine aan, dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd.
  • Betere nachtrust: wandelen ontspant en is goed voor je biologische klok, waardoor je beter kunt inslapen en doorslapen.
  • Goed voor je weerstand: wandelen maakt je fitter en dat heeft een positief effect op je immuunsysteem. Hoe fitter je bent, hoe beter je weerstand.

Al met al genoeg redenen om te gaan wandelen!

Ik hoop dat dit artikel je aanzet om net zoā€™n wandelfanaat te worden als ik. Lekker buiten in de natuur is dus niet alleen goed voor de overtollige kiloā€™s, maar een weldaad voor je hele lijf!

Lees ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten