Afvallen na je zwangerschap

Inclusief 6 simpele tips!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
Afvallen na je zwangerschap

Na de zwangerschap kan het best wel even duren voordat je weer op je oude gewicht bent. Afvallen na je zwangerschap is in veel gevallen best lastig en je moet ook nog oppassen! Jouw lichaam heeft een flinke prestatie geleverd en heeft tijd nodig om daar van te herstellen. Maar afvallen na een zwangerschap kan wel! En in dit artikel deel ik graag hoe ik dat gedaan heb.

Er rust best een taboe op het willen afvallen na een zwangerschap. Je hebt net je baby op de wereld gezet en dan zou je niet mogen denken aan het werken aan je figuur. Voor iedereen is dit anders, de één is er vrij snel klaar voor om hiermee aan de slag te gaan, bij de ander komt dit pas veel later. Het is allebei oké, het belangrijkste is: luister naar je lijf, je voelt vanzelf wanneer jij er klaar voor bent. En realiseer je: er is niks mis mee om aan je lichaam te werken na de zwangerschap, maar doe het wel op een gezonde manier.

Succesvol afvallen met gezonde en lekkere maaltijden?

Met de Afslank Receptenbijbel kan jij op een gezonde manier succesvol afvallen. Naast meer dan 100 lekkere en gezonde recepten, vind je ook veel achtergrond informatie over gezonde voeding. De simpele en praktische adviezen, maken het een stuk makkelijker om op een gezonde manier succesvol af te vallen.

Ja, ik wil ook gezond afvallen!

Inhoudsopgave

De eerste kilo’s gaan vanzelf

Hoeveel je tijdens de zwangerschap aankomt is voor iedereen verschillend. De één houdt veel vocht vast, de ander krijgt last van enorme eetbuien en weer een ander moet ontzettend veel overgeven. Ieder lichaam is anders, dus er is ook geen goed of fout!

Na de bevalling krijg je de eerste kilo’s gratis. Direct na de bevalling ben je zo’n 5 kilo kwijt: het gewicht van je kindje, het vruchtwater en de placenta. De overige kilo’s duren wat langer.

Ontzwangeren

Vaak willen vrouwen te snel na de zwangerschap weer een slank lichaam, maar vergeten daarbij dat hun lichaam ook moet ontzwangeren. Het is een veel gehoord cliché, maar ook echt waar: je bent 9 maanden zwanger geweest, die tijd heeft je lichaam meestal ook nodig om te ontzwangeren. Bij sommige vrouwen kan dit sneller zijn, maar bij sommige kan het ook langer duren. Wees in die tijd niet te streng voor jezelf, jouw lichaam heeft gewoon even tijd nodig.

Afvallen door borstvoeding

Het geven van borstvoeding vraagt extra energie van je lichaam. Gemiddeld heeft een vrouw 2.000 kcal nodig per dag, maar als ze borstvoeding geeft zijn dit er zo’n 2.500 kcal. Zo verbrand je er zomaar 500 per dag extra. Zelf heb ik vrij lang borstvoeding gegeven (tot zo’n 11 maanden), waardoor ik best lang van dit voordeel heb kunnen profiteren. 

Natuurlijk moet het je gegeven zijn om borstvoeding te kunnen geven. En om het zo lang vol te houden is zeker niet altijd makkelijk, maar als het lukt, heb je dit gratis voordeel!

Afvallen tijdens borstvoeding

Er gaan verhalen de ronde dat je niet zou mogen afvallen tijdens het geven van borstvoeding. Tijdens het afvallen zouden giftige stoffen vrijkomen uit je vetreserves en die zouden dan in de moedermelk terecht kunnen komen. Hier is echter geen wetenschappelijke onderbouwing voor te vinden. Maar zekerheidshalve is het beter om niet te veel en te snel af te vallen. Houd als richtlijn aan maximaal 0,5 kilo per week.

Wanneer starten met afvallen na de zwangerschap?

Het belangrijkste is om niet te snel na de zwangerschap actief te starten met afvallen. Zoals ik al aangaf, geef je lichaam de tijd om te ontzwangeren. Heb je het idee dat je er al klaar voor bent? Wacht zo wie zo met afvallen tot de laatste nacontrole van de verloskundige na ca. 6 weken na de bevalling. En bespreek het dan. Wil vooral in het begin niet te veel en te snel!

Afvallen op een gezonde manier

In het belang van jou en je kindje is het belangrijk dat je op een gezonde manier afvalt. Een crashdieet is nooit een goed idee, maar al helemaal niet na een zwangerschap. Een baby vraagt veel van je: niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Daarom is het belangrijk dat je fit genoeg bent en blijft om je baby te kunnen verzorgen. 

Bij een crashdieet loop je het risico op ondervoeding, waardoor je belangrijke voedingsstoffen misloopt. Met als gevolg dat je meer last krijgt van vermoeidheid, minder energie hebt, prikkelbaarder bent en je lichaam zich niet goed kan herstellen van de grootse prestatie die je geleverd hebt. En bovendien kan ondervoeding van invloed zijn op je melkproductie en samenstelling.

Gezond afvallen in de praktijk

Gezond afvallen doe je door gezond en gevarieerd te eten. En bijvoorkeur aangevuld met voedingssupplementen. Zo zorg je er voor dat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die ze nodig heeft.

Gezond en gevarieerd eten doe je door zo veel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen te eten met voldoende eiwitten, gezonde vetten en langzame (complexe) koolhydraten. In de praktijk komt het er op neer dat je voedingsmiddelen eet uit de volgende categorieën:

  • Groente
  • Peulvruchten
  • Fruit
  • Noten, pitten en zaden
  • Kruiden en specerijen
  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Zuivelproducten
  • Gezonde vetten

Gezond afvallen na de zwangerschap

Sporten na de zwangerschap

Naast gezonde voeding kun je ook sporten om af te vallen. Ook hiervoor geldt: doe niet te snel te veel. Je lichaam heeft echt even tijd nodig om te herstellen van de bevalling. Over het algemeen is het verstandig om te wachten tot ca. 6 weken na een normale bevallen, bij een keizersnede is het beter om te wachten tot ca. 8 weken na de bevalling. 

Wat je al wel vrijwel direct na de bevalling kunt oppakken zijn bekkenbodem-oefeningen. Enkele simpele oefeningen vind je op de site van 24baby.nl. Dit kun je na een week al uitbouwen naar wat lichte buikspieroefeningen, zoals bijvoorbeeld het intrekken van je buik. Met de echte sit-ups kun je beter nog even wachten.

Zodra je weer gaat sporten, is het belangrijk dat je het rustig opbouwt. Geef je lichaam de tijd om hier weer aan te wennen. Zo ben ik al vrij snel na de bevalling begonnen met wandelen, eerst korte stukjes die ik steeds iets verder uitbouwde. Ik vond het heerlijk om buiten te zijn met mijn dochter en ongemerkt liep ik binnen een paar weken al aardige afstanden. En op het moment dat ik echt weer ging sporten, was mijn lichaam al weer een beetje gewend om actief bezig te zijn.

Hoe slaap kan helpen bij afvallen

Ik weet het voldoende slaap en een baby is niet de makkelijkste combinatie. Maar probeer zo veel mogelijk bij te slapen als je kindje ook zijn dutje doet. 

Voldoende slaap zorgt er namelijk voor dat het cortisolniveau laag blijft. Dit hormoon helpt je lichaam om stress te verlagen, wat natuurlijk heel fijn is in stresssituaties. Maar dit hormoon wekt ook je eetlust op en bevordert de opslag van buikvet. Dus als je wilt afvallen na je zwangerschap doe je er verstandig aan om je slaapgebrek zo veel mogelijk te beperken.

#6 Tips voor gezond afvallen na de zwangerschap

  1. Vermijd zo veel mogelijk bewerkte voedingsmiddelen. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel verborgen suikers.
  2. Zorg voor gezonde snacks. Heb je trek in een tussendoortje? Neem een stuk fruit of groente, ze bevatten veel vezels en die zorgen voor een verzadigd gevoel. Hierdoor heb minder snel weer trek en bovendien scheelt het een hoop calorieën.
  3. Drink vooral veel water en thee. Frisdrank en vruchtensappen zitten boordevol suikers.
  4. Eet voedingsmiddelen met veel eiwitten en gezonde vetten, zoals vis, kip, peulvruchten, avocado, noten, pitten en zaden. Eiwitten en vetten zorgen, net als vezels, voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel weer honger hebt.
  5. Ga lekker wandelen met je kindje. De buitenlucht is niet alleen gezond, maar zo bereid je je lichaam ook voor op het sporten zodra dat weer kan.
  6. Zorg voor voldoende slaap. Slaapgebrek staat afvallen in de weg.

Met gezond eten behaal je de meeste resultaten!

Wist je dat je 70% tot 80% van de resultaten behaalt met voeding? Ga dus als eerste aan de slag met je voeding! Naast dat gezonde voeding je energie geeft, wat het jou weer makkelijker maakt om deze intensieve periode met je baby vol te houden, zorgt het er ook voor dat je afvalt. 

Vind je het lastig om naast de zorg voor je kindje ook nog aan de slag te gaan met een gezond eetpatroon? Dan kan ik je de Afslank Receptenbijbel van drs. Oscar Helm van harte aanbevelen. Naast verrassende inzichten bevat de Afslank Receptenbijbel meer dan 100 recepten, van ontbijt, gezonde drankjes, lunch, avondeten tot ideeën voor de lekkere trek.

Succesvol afvallen met gezonde en lekkere maaltijden?

Met de Afslank Receptenbijbel kan jij op een gezonde manier succesvol afvallen. Naast meer dan 100 lekkere en gezonde recepten, vind je ook veel achtergrond informatie over gezonde voeding. De simpele en praktische adviezen, maken het een stuk makkelijker om op een gezonde manier succesvol af te vallen.

Ja, ik wil ook gezond afvallen!

Met dit artikel wil ik jou helpen om na je zwangerschap van je overtollige kilo’s af te komen op een gezonde manier. De tips in dit artikel hebben mij in ieder geval enorm geholpen. Heb jij nog andere tips? Laat ze hieronder in het opmerkingenveld achter. Zo helpen we elkaar! En heb je nog vragen? Stel ze gerust!

Lees ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten