Wat is de Keto griep?

Wat is de keto griep

De keto griep zijn bijwerkingen die optreden als je begint met een keto dieet. Bij de meeste mensen is het lichaam gewend aan de inname van veel koolhydraten. Even los van het feit of het gezond is of niet om zo veel koolhydraten te eten, het lichaam is er wel aan gewend. En op het moment dat je het eten van de hoeveelheid koolhydraten drastisch gaat verminderen, moet je lichaam hieraan wennen. Vooral als je voor de eerste keer begint met een ketogeen dieet, kan je last krijgen van ‘afkickverschijnselen’. Dit wordt de keto griep genoemd.

Symptomen van de keto griep

Meestal treden de symptomen op na een aantal dagen nadat je gestart bent met het keto dieet. En eigenlijk is dit een goed teken, want je lichaam komt in ketose! Maar het is wel vervelend en je kan er hinder van ondervinden. Begin daarom niet met het keto dieet in een drukke week, vol met afspraken.

Je kunt last krijgen van:

  • Vermoeidheid/weinig energie
  • Concentratieproblemen
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Sneller geïrriteerd
  • Misselijkheid/overgeven
  • Buikpijn
  • Constipatie
  • Diarree
  • Kramp in je spieren
  • Trek in suiker

Laat je niet ontmoedigen, je zult niet al deze symptomen ervaren. Maar enkele van deze griepachtige verschijnselen kunnen optreden. De keto griep is overigens niet besmettelijk, het dankt zijn naam aan de symptomen die veel overeenkomen met de ‘normale’ griep.

Over het algemeen zijn deze klachten slechts tijdelijk en verdwijnen meestal binnen een paar dagen tot een week. Daarna zul je je over het algemeen sterker, fitter en vol energie voelen.

Klachten verminderen

Als je last krijgt van de keto griep zul je er even doorheen moeten, maar je kunt je lichaam wel helpen om de symptomen wat te verminderen:

  1. Bouw voordat je begint met het keto dieet, gedurende minimaal 2 weken, de hoeveelheid suikers en snelle koolhydraten die je eet af.
  2. Drink voldoende water, zo voorkom je uitdroging en de daarbij behorende symptomen.
  3. Versnel het proces door extra te bewegen op lage intensiteit zoals wandelen of fietsen. Let op: stel intensieve trainingen even uit, je lichaam heeft al genoeg te doen!
  4. Eet meer gezonde vetten, het is de belangrijkste voedingsstof van het keto dieet. Het zorgt er voor dat je geen trekt krijgt en je gaat je beter voelen.
  5. Eet voldoende vezels (uit groente), die zorgen voor een goede stoelgang en helpen bij darmproblemen.
  6. Zorg voor een goede nachtrust. Je lichaam is hard aan het werk en heeft voldoende rust nodig om te kunnen herstellen.

Laat je niet afschrikken door de keto griep, het hoort er bij en je bent niet de enige. De meeste mensen krijgen last van één of enkele klachten, maar weet dat je deze kunt verlichten en ze meestal maar enkele dagen aanhouden.

Leestip:

Het Keto Dieet van A-Z: Hoe werkt het? Inclusief 6 tips om te starten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten