Wat zijn langzame koolhydraten?

Wat zijn langzame koolhydraten, links boven

Langzame koolhydraten zorgen er voor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Vaak bevatten deze voedingsmiddelen veel vezels en verschillende vitaminen en mineralen die nodig zijn om koolhydraten in ons lichaam te verwerken. Ze helpen het lichaam dus bij de verwerking en voorkomen grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

Waarom zijn langzame koolhydraten belangrijk?

De vezels in langzame koolhydraten stimuleren de maag en darmen. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel waardoor je niet te veel eet. Bovendien voorkomen ze dus grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Het nadeel van grote schommelingen is dat je je moe gaat voelen (after-diner-dip) en trekt in zoetigheid krijgt. Hierbij is het risico dat je meer eet dan je nodig hebt groot, met als gevolg dat het te veel aan koolhydraten wordt opgeslagen als vet.

Waar zitten ze in?

Onbewerkte en ongeraffineerde voedingsmiddelen bevatten over het algemeen de goede koolhydraten, dit zijn dus de natuurlijke koolhydraten. Bovendien bevatten deze vitaminen, mineralen en vezels die je lichaam nodig heeft om de koolhydraten te verwerken. Door het eten hiervan help je je lichaam dus een handje.

Langzame koolhydraten zitten onder andere in:

  • Groente
  • Knollen
  • Peulvruchten
  • Noten en zaden
  • Fruit
  • Quinoa
  • Spelt producten
  • Zoette aardappel

Wil je meer weten? Lees dan mijn blogartikel ‘Wat zijn langzame en snelle koolhydraten?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten