De beste manier voor blijvend en gezond afvallen?

Ontdek hier wat de beste methode is om succesvol af te slanken zonder jojo-en!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
Afslanken, de beste methode

Wat is de beste manier om gezond en blijvend te kunnen afvallen? Stel jij jezelf deze vraag ook wel eens? Lees dan vooral verder!

Dit is een veel gestelde vraag en heeft er waarschijnlijk mee te maken dat 9 van de 10 mensen die aan het afvallen zijn, weer terugvallen in oude gewoonten. Waardoor de afgevallen kilo’s er binnen no-time weer aanzitten en soms zelfs meer. 

Als je een beetje rond kijkt op internet zie je veel verschillende diëten die allemaal vele kilo’s gewichtsverlies beloven. Maar wat is hiervan waar? Is het gezond? Hoe voorkom je dat de afgevallen kilo’s er zo weer aan zitten? Ik heb het voor je uitgezocht en weet inmiddels uit eigen ervaring wat de beste manier is om blijvend en gezond te kunnen afvallen.

Wil jij ook blijvend en gezond afvallen?

Vind jij het nu ook de hoogste tijd om eindelijk eens succesvol af te vallen zonder jojo-en? Meld je dan vandaag nog aan voor het Koolhydraatarm 50 dagen programma!

Ja, ik wil ook succesvol afvallen!

Inhoudsopgave

De beste manier voor blijvend en gezond afvallen

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: de beste manier voor succesvol afvallen is gezond eten. Helaas, ik kan het niet mooier maken, er bestaan geen toverdrankjes. Je zult echt zelf wat moeten veranderen aan je levensstijl. Geloof niet in de sprookjes die je gouden bergen beloven. Deze gaan meestal ten koste van je gezondheid of je hebt je verloren kilo’s binnen no-time weer terug.

Waarom werken de meeste diëten niet?

Sommige mensen hopen nog steeds dat er een wonderdieet is. Het is natuurlijk erg makkelijk om een maaltijd te vervangen door een shake of reep en zo snel kilo’s af te vallen. Maar er komt een moment dat je stopt met het dieet en weer ‘normaal’ gaat eten. En daar ontstaat het probleem: de kilo’s vliegen er weer aan, alle moeite voor niks!

Dan zijn er diëten waarbij je erg weinig calorieën mag eten. Meestal voel je je bij deze diëten erg slap of futloos en heb je de hele tijd honger. Dat maakt het erg moeilijk om deze diëten vol te houden. En bovendien krijg je meestal te weinig voedingsstoffen binnen, waardoor het ook nog eens schadelijk kan zijn voor je gezondheid.

De beste manier voor blijvend en gezond afvallen is te stoppen met deze crashdiëten en je levensstijl te veranderen. Waarbij het belangrijkste onderdeel gezond eten is. 

Wat is gezond eten?

De beste manier voor succesvol afvallen is dus gezond eten. Dan is het wel heel belangrijk om te weten wat gezond eten is:

  1. Eet geen geraffineerde suikers 
  2. Eet onbewerkte voedingsmiddelen
  3. Eet gevarieerd
  4. Eet koolhydraatarm

Met als aanvulling: drink 1,5 tot 2 liter water per dag.

Gezond eten, de beste manier voor afvallen

1. Eet geen geraffineerde suikers 

Dat we van suikers dik worden, weet iedereen wel. Maar wist je 85% van de suikers die je binnenkrijgt, bestaan uit verborgen suikers? Dus de meeste suikers die je eet, krijg je onbewust binnen. En op deze manier wordt onze suikerverslaving onbewust in stand gehouden, waardoor het heel moeilijk is om af te vallen.

Nu denk je misschien: waarom alleen stoppen met de geraffineerde suikers, ook de natuurlijke suiker is suiker, toch? Het klopt dat het beide suiker is, maar tijdens het raffinageproces worden alle nuttige voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen en vezels, uit de suiker gehaald. Deze belangrijke voedingsstoffen zitten wel in de natuurlijke suikers die voorkomen in groente en fruit.

Wil je stoppen met geraffineerde suikers is het dus niet alleen belangrijk om te stoppen met alle suikers die je bewust eet. Maar nog veel belangrijker om de ingrediëntenlijsten op verpakkingen goed te lezen. Om zo ook de verborgen suikers te kunnen vermijden. Alles wat eindigt op -ose, -siroop, -stroop of -concentraat is een vorm van geraffineerde suiker. Op de site van het diabetesfonds staat een compleet overzicht van alle schuilnamen van suiker.

2. Eet onbewerkte voedingsmiddelen

Dit punt van gezonde voeding ligt in het verlengde van punt 1: eet geen geraffineerde suikers. Ik heb je al verteld dat 85% van de suikers die je eet uit verborgen suikers bestaan. En waar zitten die in? Juist, in heel veel bewerkte voedingsmiddelen. Naast dat bewerkte voedingsmiddelen vaak toegevoegde suikers bevatten, bevatten ze meestal ook te veel verzadigde vetten, zout en allerlei chemische toevoegingen zoals onder andere smaak-, kleur- en geurstoffen. En bovendien bevatten ze nauwelijks nog vitaminen, mineralen en vezels. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat er een relatie is tussen welvaartsziekten en de vele sterk bewerkte voedingsmiddelen die we eten.

Meer dan 70% van de voedingsmiddelen in de supermarkt vallen onder de sterk bewerkte voedingsmiddelen. We zijn de laatste jaren steeds meer gemaksvoedsel gaan eten, vaak hoef je alleen nog maar de verpakking open te maken, het even op te warmen en je kunt eten. Deze trend van steeds meer voeding eten uit pakjes, zakjes, potjes en blik, gaat gepaard met een toename van het aantal mensen met overgewicht en welvaartsziekten.

Alle bewerkte voedingsmiddelen vermijden is bijna niet mogelijk, maar als je gezond en blijvend wil afvallen is het wel zaak om ze zoveel mogelijk te vermijden. Kook daarvoor in de plaats zelf met verse producten.

“Dik worden is geen abnormale reactie op een normale omgeving, maar een normale reactie op een abnormale omgeving”

Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid

3. Eet gevarieerd

Gevarieerd eten is eigenlijk altijd belangrijk. Want er is geen enkel voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen levert die je nodig hebt. Dus ook als je gezond en blijvend wilt afvallen is gevarieerd eten de beste manier. Hiermee voorkom je dat er tekorten in je lichaam ontstaan die mogelijk schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid. 

Varieer volop met groente en fruit, eet van alle kleuren wat. Dit zorgt er niet alleen voor dat je verschillende voedingsstoffen binnen krijgt. Maar het is ook een lust voor het oog en smaak. Varieer daarnaast met verschillende kruiden en specerijen, hiermee kan je gerechten heerlijk op smaak brengen. En bovendien zitten ze vol met vitaminen en mineralen. 

Wissel ook af met dierlijke en plantaardige eiwitten. Eet je een dagje vegetarisch? Ga dan niet voor een kant-en-klare vleesvervanger. Ook dit zijn bewerkte voedingsmiddelen, je kan dan beter kiezen voor noten of peulvruchten (plantaardige eiwitten) als vervanging.

4. Eet koolhydraatarm

Eet dus niet zonder koolhydraten, maar vermijd de snelle koolhydraten zo veel mogelijk. Snelle koolhydraten veroorzaken namelijk grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Deze schommelingen werken snaaigedrag in de hand, waardoor je steeds meer snelle koolhydraten gaat eten. Met als gevolg dat alle energie die niet nodig is wordt opgeslagen als vet. 

Als je alleen de langzame koolhydraten eet, zoals bij een koolhydraatarm dieet, voorkom je dit snaaigedrag. En haal je de meeste energie uit vetten (en eiwitten), waardoor je opgeslagen vetten gaat verbranden.

Wil je weten welke voedingsmiddelen passen in een koolhydraatarm dieet? In de kennisbank vind je een compleet overzicht van koolhydraatarme producten.

Water drinken

Water bevat geen calorieën en een glas frisdrank of vruchtensap al gauw zo’n 80 – 90 kcal. Als je alle glazen frisdrank en vruchtensap die je op een dag drinkt, vervangt door water, val je geheid af.

Start vandaag nog met gezond eten!

Ik snap dat het niet makkelijk is om je levensstijl aan te passen naar een gezond eetpatroon. Ik heb het jaren geleden ook doorgemaakt. En oh, wat had ik toen graag een steuntje in de rug gehad. 

Met het Koolhydraatarm 50 dagen Programma van Niels Bosman vind jij dit steuntje in je rug! Dit programma is voor mensen die:

  • Willen beginnen met een koolhydraatarme levensstijl.
  • Koolhydraatarm en suikervrij willen eten.
  • Willen afvallen.
  • Maximaal vet willen verbranden.
  • Een gezond gewicht willen behouden.
  • Nieuwe koolhydraatarme recepten willen uitproberen.
  • Een stok achter de deur willen hebben.
  • Kant-en-klare boodschappenlijstjes willen krijgen.
  • Geen tijd hebben om te bedenken wat je nu weer moet eten.

Meld je vandaag nog aan om gezond en blijvend af te af te vallen! Al meer dan 29.000 mensen zijn je voorgegaan! Ben jij de volgende?

Wil jij ook blijvend en gezond afvallen?

Vind jij het nu ook de hoogste tijd om eindelijk eens succesvol af te vallen zonder jojo-en? Meld je dan vandaag nog aan voor het Koolhydraatarm 50 dagen programma!

Ja, ik wil ook succesvol afvallen!

Lees ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten