Gezond eten met kinderen: zo doe je dat!

10 Tips om het aan tafel een feestje te maken!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Gezond eten met kinderen kan een hele uitdaging zijn! Vooral als ze in de ‘lust-ik-niet-fase’ zitten. Wij zitten er op dit moment volop in en we moeten alles uit de kast trekken om onze dochter toch gezond te laten eten. Maar met ups-and-downs lukt het aardig. Daarom deel ik graag in dit artikel hoe wij dit aanpakken en hoop ik dat het jou kan helpen om jouw kinder(en) gezond(er) te laten eten.

De juiste voeding voor een optimale ontwikkeling!

Een kind heeft een verhoogde behoefte aan voedingsstoffen. Het kinderlijf heeft extra behoefte aan de juiste bouwstenen. In de eerste levensjaren worden namelijk zowel de taal als de cognitieve, motorische en sociale vaardigheden ontwikkeld en groeien de hersenen het snelst. Dit geeft aan hoe belangrijk de rol van voeding in de kindertijd is.

Deze online training biedt essentiële gezondheidskennis. Kennis is macht en opent de deur naar een vrije, gezonde keuze.

Ik wil ook weten wat de juiste bouwstenen zijn voor mijn kind!

Inhoudsopgave

Gezond eten met kleine kinderen

Onze dochter is op het moment 4 jaar. Dus de tips die ik geef in dit artikel hebben ook betrekking op kinderen van rond de kleuterleeftijd en misschien iets ouder. Maar bij een tiener of puber gaat het waarschijnlijk niet werken 😉.

1. Geef het goede voorbeeld

Wees je er van bewust dat kinderen jou spiegelen, ze doen jou na. Dus geef het goede voorbeeld! Je kunt niet van je kinderen verwachten dat ze gezond eten, als je dat zelf niet doet. 

Voor ons stond gezond eten al hoog in het vaandel voordat we onze dochter hadden. Van kleins af aan ziet ze dat we overwegend gezond eten en bovendien we hebben het er ook regelmatig over.

Verder is het natuurlijk ook zo dat als jij gedurende dag regelmatig snoept, je kind dit gedrag overneemt. En vaak wordt je hiervan pas bewust als je dit gedrag terug ziet bij je kind(eren). Geef dus het goede voorbeeld en kleine kinderen nemen dit vrijwel automatisch over.

2. Eet samen aan tafel

Door samen aan tafel te eten, maak je van de maaltijd een sociaal moment. Zo leren kinderen dat eten niet alleen maar noodzaak is, maar ook dat je er samen van kan genieten. Als je kinderen zien dat jij geniet van het eten, is de kans groter dat zij dit ook gaan doen.

Bovendien leren kinderen door te eten op vaste momenten dat eten niet de hele dag door kan en hoeft. Want als ze goed en gezond hebben gegeten is de kans ook kleiner dat ze tussendoor behoefte hebben aan een ongezonde snack.

3. Laat kinderen helpen bij het koken

Sinds onze dochter meehelpt bij het koken, hebben we minder strijd aan tafel. Ze helpt bij het wassen van de groente, het in de pan doen en het roeren in de pannen. Natuurlijk kost het wat meer tijd en je moet meestal ook wat meer schoonmaken. Maar:

  1. Ten eerste is het gezellig om het samen te doen en ik persoonlijk heb liever dat ze ons komt helpen in de keuken dan dat ze achter de tablet zit.
  2. Ten tweede proeft ze vaak tussendoor al wat groente, waardoor voor ons aan tafel de druk om voldoende groente te eten minder wordt.
  3. Als derde is ze eerder geneigd om het eten te proeven waaraan ze zelf heeft meegeholpen.
  4. En als laatste leert ze er ook nog wat van voor later.
Gezond eten kinderen: laat ze helpen bij het koken

Samen boodschappen doen

Natuurlijk kun je het ook breder trekken: laat ze meehelpen met boodschappen doen. Ik weet het: het is soms een uitdaging om met kinderen in de supermarkt te lopen. Maar door ze te laten meehelpen zoeken naar de producten op je boodschappenlijstje, leid je ze af van het vak met snoepgoed. En zo wordt een bezoek aan de supermarkt een ware speurtocht. 

En als ze wat ouder zijn, zou je ze kunnen uitdagen om zelf een gezonde maaltijd samen te stellen en hiervoor de boodschappen te halen.

Helpen in de moestuin

En heb je een eigen moestuin? Dan is het natuurlijk fantastisch om ze te laten helpen. Of geef ze zelfs een eigen hoekje in de moestuin. Zo leren ze het hele proces van zaadje tot de maaltijd op hun bord. En heb je geen moestuin? Dan zou je ook een paar potten in je tuin of op je balkon kunnen zetten, waarin ze zelf wat tomaatjes of andere groente kunnen kweken.

4. Dwing kinderen niet om hun bord leeg te eten

Dit is dè manier om het bij het avondeten gezellig te houden! Want soms kan het echt een strijd zijn en dan is er van gezellig eten geen sprake. Maar als je weet dat ze gedurende de dag al groente op hebben, kan je het bij het avondeten wat loslaten.

Bij ons werkt dit eigenlijk altijd. We willen nog wel eens een poging wagen met: nog 3 hapjes of zo iets. Maar 9 van de 10 keer werkt dit averechts. Hoe meer kinderen geforceerd worden, hoe minder zin ze krijgen in het eten. En het is belangrijk om te voorkomen dat eten iets negatiefs wordt.

Inmiddels hebben we de angst dat ze te weinig zou eten, losgelaten. Onze ervaring is inmiddels dat als ze honger heeft, ze echt wel eet. Natuurlijk gaan we tussendoor geen ongezonde snacks geven of iets anders maken, zodat het hongergevoel daarmee gestild wordt. 

5. Leer kinderen proeven

Onze dochter is geen fan van nieuwe dingen proeven. Maar om nieuwe smaken te leren kennen, is het wel heel belangrijk. Zelf proberen we hierin weer het goede voorbeeld te zijn: als we iets nieuws hebben of ergens iets aangeboden krijgen wat we niet kennen, proeven we op z’n minst 1 hapje.

We hebben ontdekt dat het in spelvorm al een stuk makkelijker gaat: we nemen iets zouts, iets zoets, iets zuur en iets bitters en ze mag raden wat het is.

Verder hebben we de afspraak dat er minimaal 1 hapje geproefd moet worden van wat we op tafel zetten. En het helpt ook als we een klein beetje op haar bord scheppen, dan is de hoeveelheid te overzien en wil ze vaak wel proeven.

En wil ze iets echt niet proeven, dan maken we er geen strijd van, maar mag ze ruiken of voelen. En soms eindigt dat alsnog in een hapje proeven.

6. Geef tussendoor gezonde snacks

Kinderen kunnen soms een enorme eetlust hebben, zeker als ze in een groeispurt zitten. Dan zijn tussendoortjes een handige oplossing. Maar let er wel op wat je ze geeft. Ik gaf vaak een stukje komkommer, paprika, wortel of fruit. Zo krijgt ze gedurende de dag al groente binnen en is de noodzaak bij het avondeten een stuk minder.

7. Beloon niet met een toetje 

Als je kindje goed heeft gegeten, mag je hem of haar best belonen. Deel op z’n minst een complimentje uit, dat stimuleert kinderen om vaker goed en gezond te eten. Pas alleen wel op met belonen met een toetje, daarmee bevestig je als het ware dat een toetje lekker is en de groente niet. Heb je een toetje? Laat je kindje gewoon mee-eten, ook al heeft hij zijn bord niet leeggegeten. 

Je zou dan beter kunnen belonen met een sticker plakken voor iedere keer dat ze hun bord hebben leeggegeten. Bij ons deed het in ieder geval wonderen!

8. Leg aan kinderen uit waarom gezond eten belangrijk is en stel regels

Wij hebben onze dochter al vroeg uitgelegd waarom gezond eten belangrijk is. Natuurlijk heeft het geen enkele zin om er te diep op in te gaan. Maar uitleggen dat ze minder snel ziek worden en veel energie krijgen als ze gezond eten, werkt heel goed hebben wij gemerkt. Nu krijgen we al regelmatig de vraag of iets gezond is of niet. 

Verder is het voor onze rust aan tafel heel belangrijk dat we regels hebben gesteld:

  • Van alles wordt minimaal 1 hapje geproefd
  • We blijven aan tafel totdat iedereen klaar is met eten.

9. Eten wat de pot schaft

Bij ons is het motto: eten wat de pot schaft. We eten bij iedere maaltijd meestal wel 2 verschillende groenten, dus variatie hebben we genoeg. Maar we gaan niet nog meer variatie aanbrengen door voor iemand apart te koken. Zo leert onze dochter dat er niet iets anders is, als ze niet wil eten. De consequentie dat ze dan niks heeft, zorgt er bijna altijd wel voor dat ze alsnog wat eet.

10. Eet ook een keer ongezond

Maak van snoep en ongezonde snacks geen verboden voeding. Niets zo aantrekkelijk als iets wat je niet mag! Het is veel beter om je kinderen verstandig te leren snoepen, dus niet te veel en niet te vaak. 

Wij houden ons zelf aan de 80-20 regel: 80% gezonde (koolhydraatarme) voeding en 20% vrij. En dit geldt ook voor onze dochter. En ze weet inmiddels dat er alleen gesnoept wordt in het weekend.

Maar ook frietjes en pannenkoeken staan bij ons wel eens op het menu. Dus sla ook niet te ver door, ga niet alles verbieden.

Gezond eten met kinderen moet vooral leuk zijn!

Maak van gezond eten een feestje: zorg voor kleurvariaties op het bord en leg de focus op gezelligheid aan tafel. Begin daarmee, dan komt de rest vanzelf met behulp van bovenstaande tips. 

Ik hoop dat deze tips je op weg helpen om van gezond eten een gewoonte te maken bij je kinderen. Heel belangrijk: blijf zelf het goede voorbeeld geven en maak er geen strijd van!

De juiste voeding voor een optimale ontwikkeling!

Een kind heeft een verhoogde behoefte aan voedingsstoffen. Het kinderlijf heeft extra behoefte aan de juiste bouwstenen. In de eerste levensjaren worden namelijk zowel de taal als de cognitieve, motorische en sociale vaardigheden ontwikkeld en groeien de hersenen het snelst. Dit geeft aan hoe belangrijk de rol van voeding in de kindertijd is.

Deze online training biedt essentiële gezondheidskennis. Kennis is macht en opent de deur naar een vrije, gezonde keuze.

Ik wil ook weten wat de juiste bouwstenen zijn voor mijn kind!

Lees ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten