Een gezonde leefstijl: Hoe doe ik dat in combinatie met het gezin

En praktische tips die mij enorm hebben geholpen

Gemiddelde leestijd: 15 minuten

Een gezonde leefstijl kan een hele uitdaging zijn. Als je werkt en een gezin hebt, heb je het vaak al druk genoeg en dan ook nog een gezonde leefstijl is dan soms lastig in te passen. Maar het is zeker wel mogelijk! In dit artikel deel ik met je hoe ik het doe. En daarnaast geef ik tips die mij enorm hebben geholpen en nog steeds helpen om mijn gezonde leefstijl vol te houden.

Inhoudsopgave

Wat is een gezonde leefstijl?

Voor mij is een gezonde leefstijl: een manier van leven waardoor ik gezond ben en blijf, waarvan ik energie krijg en waarvan ik gelukkig wordt. Voor mij is de balans tussen werk, gezond eten, voldoende beweging, tijd voor het gezin en tijd voor mezelf enorm belangrijk! Door dit allemaal in balans te houden, blijf ik gezond en slank, bruis ik van de energie en ben ik gelukkig.

Gezonde leefstijl: gezond eten

Deze balans is een hele uitdaging in onze moderne drukke tijd. Maar het kan wel! Door de juiste keuzes te maken en de juiste prioriteiten te stellen kan jij dit ook! 

En natuurlijk doe ik het ook niet altijd perfect. Ik ben ook maar een mens en wil ook wel eens onderuitgezakt op de bak hangen met een zak chips. Maar door mijn leven zo in te richten zoals ik in dit artikel vertel, leef ik voornamelijk volgens het principe van een gezonde leefstijl. En dan is een uitspatting ook geen enkel probleem!

Gezond eten

Een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl is gezond eten. Als je geen goede brandstof in je lichaam stopt, kun je nooit gezond en slank zijn, is mijn motto. Maar dit kost wel wat meer tijd om te bereiden. Ten miste dat is wat de meeste mensen denken: mijn ervaring is dat dit eigenlijk vooral voor de lunch geldt. En dit los ik vrij simpel op door in het weekend in voren te koken. Ik maak een grote pan soep, die verdeel ik in kleinere porties in de vriezer. En zo heb ik voor de lunch al een lekkere kom soep. En die kan je overigens in een thermoskan makkelijk warm meenemen naar je werk. 

Verder eet ik vaak restjes van het avondeten van de dag ervoor. Als je op je werk ergens de mogelijkheid hebt om dit op te warmen is het super natuurlijk, maar een hoop gerechten smaken koud ook prima. 

En een maaltijdsalade is de avond ervoor ook snel gemaakt, neem de dressing los mee en heb je een heerlijke salade als werklunch.

In voren koken

In voren koken kan je niet alleen voor de lunch doen, maar ook voor het avondeten of het ontbijt. In de wintermaanden ben ik dol op hachee, in het weekend of op een vrije avond maak ik een grote pan en ook die verdeel ik in kleinere porties in de vriezer. En hetzelfde doe ik bijvoorbeeld met granola voor het ontbijt. Ik maak in één keer een grote hoeveelheid en zo heb ik ’s morgens in no-time een heerlijke kom met kwark, granola en vers fruit.

TIP: Kook op een vrije dag of vrije avond in voren, dit zorgt voor minder stress op drukke dagen.

Een gezonde leefstijl: meer dan gezond eten!

Zoals je al hebt kunnen lezen is voor mij een gezonde leefstijl niet alleen gezond eten, maar ook voldoende beweging, voldoende ontspanning en rust. Sinds ik moeder ben vind ik vooral het onderdeel tijd voor mezelf echt een uitdaging. Zoals je misschien wel weet woon ik in Oostenrijk, dus we hebben geen opa en oma of andere familie dicht in de buurt die zo af en toe op onze dochter kan passen. 

Gezonde leefstijl: beweging en plezier met elkaar

Wij hebben heel bewust de keuze gemaakt dat ik thuis zou blijven voor onze dochter, ze is dan ook een echt mama’s kindje. Wat ik overigens heerlijk vind, maar dat maakt het wel moeilijk om even tijd voor mezelf te hebben. En wij moeders zitten nu eenmaal zo in elkaar dat we onszelf op de laatste plaats zetten. Maar ik heb zelf ervaren dat ik er niet gelukkiger van wordt als ik geen tijd voor mezelf heb.

Hoe regel ik tijd voor mezelf?

Omdat ik overdag of aan het werk ben (en ’s avonds ook regelmatig), of met mijn dochter ben. Sta ik sinds een half jaar een kwartier eerder op en begin de dag met een meditatie. Het zijn maar 10 of 15 minuten, maar daardoor begint mijn dag zo veel beter! Meestal slaapt mijn dochter nog, dus heb ik even helemaal rust en mocht ze wel wakker zijn, dan zet ik mijn koptelefoon op en weet ze inmiddels dat ze mij even niet kan storen. Deze 10 tot 15 minuten zijn zo belangrijk voor mij geworden dat ik geen dag over sla. En natuurlijk hoef je niet te mediteren als je dat niet fijn vindt, doe gewoon iets wat je leuk vindt of graag doet.

TIP: Sta ’s morgens een kwartier eerder op voor een momentje voor jezelf.

Verder probeer ik na de lunch even een half uurtje te gaan zitten met een boek. Vaak raakt mijn dochter ook geïnspireerd en gaat ze zelf ook even ‘lezen’. Ik zeg bewust ik probeer, want dit lukt me niet iedere dag. En ik realiseer me dat als je in vaste dienst bent, je deze vrijheid meestal niet hebt, maar dan kan je dit half uurtje misschien ’s avonds plannen als je thuis bent.

Verder heb ik altijd veel behoefte aan frisse lucht, dus sinds kort plan ik 1x in de week een uurtje dat ik zelf ga wandelen als mijn dochter op de Kindergarten is. Voorheen gebruikte ik altijd alle uren die ze daar is om te werken, maar heb mezelf sinds kort toestemming gegeven om 1 uurtje per week voor mezelf in te plannen.

Gezonde leefstijl: voldoende beweging

Ik vind sporten en buiten bewegen heerlijk! Ik realiseer me ook dat niet iedereen dit heeft en dat het daardoor moeilijker is om de motivatie te vinden om het te doen en vol te houden. Mijn belangrijkste tip:

TIP: Doe iets wat je leuk vindt en waar je je goed bij voelt.

Beweging geeft zoveel energie terug. Ik denk daarbij aan de challenge die ik eind 2020 deed: in 6 weken mijn weerstand verbeteren (het verslag van deze challenge vind je op mijn Youtube kanaal). Onderdeel van deze challenge was dat ik iedere dag minimaal een half uur ging wandelen. En op de dagen die het drukste waren, gaf het mij de meeste energie. 

Wel is het heel belangrijk dat je iets vindt dat je graag doet. Hou je niet van wandelen, doe het dan niet. Misschien vind jij fietsen veel leuker. Als je -welke vorm van beweging dan ook- een tijdje volhoudt, zul je merken dat je veel meer energie krijgt. En dan wordt het volhouden van deze gewoonte al een stuk makkelijker!

Tijd voor het gezin

Wij hebben verschillende momenten die echt voor het gezin zijn en daar genieten we met z’n 3-en enorm van. Plezier met elkaar maken is ook een belangrijk thema in mijn definitie van een gezonde leefstijl. Iedere dag hebben wij vaste momentjes die we samen zijn. Zo eten wij ’s avonds altijd gezamenlijk aan de eettafel, geen bord op schoot voor de tv voor ons. Het avondeten is voor ons echt familietijd: met elkaar lekker kletsen, dag doornemen en vertellen wat ons bezig houdt. Het naar bed-gaan-ritueel van onze dochter is ook zo’n gezamenlijk moment. Naar bed brengen doet één van ons, maar het ritueel ervoor doen we gezamenlijk.

En dan natuurlijk het weekend: op zaterdag en/of zondag trekken we er graag als gezin op uit, lekker actief buiten bezig zijn of op ontdekking in de omgeving. Daar combineren we beweging, plezier en het gezinsleven in één.

TIP: Trek er op je vrije dag op uit met het hele gezin, dan heb je gelijk beweging, plezier en tijd voor het gezin in één activiteit.

Mijn Dagindeling

Een gemiddelde werkdag ziet er bij mij als volgt uit:

2x per week sta ik om 5.00 uur op en ga dan na mijn ochtendmeditatie sporten. De andere dagen sta ik om 5.45 uur op, ik start altijd met een meditatie. Daarna komt de ochtendroutine met mijn dochter en om 7.30 uur breng ik haar naar de Kindergarten. Zodra ik terug ben start mijn werkdag en aan het einde van de ochtend haal ik haar weer op.

Zodra ik thuis ben begin ik met het klaarmaken van de lunch en eten we samen. Na de lunch probeer ik altijd even een half uurtje een boek te lezen. ’s Middags gaan we zo veel mogelijk samen naar buiten om te wandelen en/of te spelen. En af en toe moet er ook wat in het huishouden gedaan worden. Aan het einde van de middag is het tijd om het avondeten klaar te maken en bijna altijd doen we dit samen. Eten doen we dus met ons hele gezin samen. En na het opruimen start het avondritueel om onze dochter naar bed te brengen. 

4 Avonden per week werk ik nog een paar uurtjes. Ik probeer altijd om een half uur voordat ik naar bed ga te stoppen met werken om mijn hoofd nog even leeg te kunnen maken.

Weekend

In het weekend zet ik geen wekker, maar ben nooit echt laat wakker, onze dochter is onze biologische wekker;). Ook in het weekend start ik met een meditatie. En op zaterdagochtend sport ik daarna. Dan is het tijd voor het nodige huishoudelijk werk. En de rest van de dag is flexibel, de ene keer op pad met ons gezin, de andere keer een rustige dag thuis.

Ga jij ook voor een gezonde leefstijl?

Ik hoop dat ik jou met dit artikel heb geïnspireerd om ook een gezonde leefstijl te gaan leven. Gezond, slank, energiek en gelukkig leven wie wil dat nou niet? Maak voor jezelf een plan van aanpak: waar liggen jouw aandachtspunten? Hoe ga je zorgen voor tijd voor jezelf? Zeker voor mama’s is dit een uitdaging! En geef niet bij de eerste tegenslag op.

Toen ik bijvoorbeeld startte met mediteren en mijn dochter was al wakker, moest ik soms wel 4x stoppen omdat ze iets te zeggen of te vragen had. Door het toch iedere dag te blijven doen, weet ze nu inmiddels dat ik in die 10 tot 15 minuten niet gestoord wil worden en speelt ze even zelf. Met sporten precies hetzelfde: ik sport met een app en in het begin was er altijd wel iets waardoor ik hem op pauze moest zetten. Inmiddels doet ze gezellig mee of ze gaat zelf spelen. En met wandelen is ze zelfs mijn stok achter de deur. Ook ik heb wel eens geen zin, maar omdat ze bijna altijd meegaat en het heel gezellig vindt, vraagt ze mij bij de lunch al: mama gaan we straks nog wandelen?

eBook weekprogramma

Gratis aan de slag met een slank en gezond lijf!

Met mijn gratis weekprogramma kan jij direct aan de slag met een slank en gezond lijf en ervaren wat een écht gezonde leefstijl voor je kan betekenen. 

  • Volledig weekprogramma
  • Inclusief compleet weekmenu
  • Nooit meer diëten
  • Minder stress
  • Me-time
  • Goede nachtrust
  • Gezond lichaam
  • Gelukkig leven

Starten met een gezond en slank lijf wordt nooit meer makkelijker!

Deze kans wil ik niet laten lopen!

Laat mij weten of je ook gaat starten met een gezonde leefstijl en waar je uitdagingen liggen. Misschien kan ik je nog gerichte tips geven!

Lees ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten