Koolhydraatarm dieet? Een complete handleiding voor beginners!

koolhydraatarm dieet, handleiding voor beginners, linksboven

In dit artikel vind je een complete handleiding voor beginners met alle informatie over een koolhydraatarm dieet. Wat heb je altijd al willen weten? Hier vind je de info! En mocht je nog vragen hebben, laat een reactie achter. Ik beantwoord graag je vragen!

Inhoudsopgave

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet betekent dat je minder koolhydraten eet en meer energie haalt uit vetten en eiwitten. Veel mensen denk dat je bij een koolhydraatarm dieet helemaal geen koolhydraten meer eet, dit is dus onjuist. Je eet alleen geen koolhydraten meer die komen uit suiker en zetmeel. Deze koolhydraten vind je onder andere in veel kant-en-klaar producten, snoep en granen. Je eet wel koolhydraten uit bijvoorbeeld groente en fruit.

Bij een koolhydraatarm dieet eet je ongeveer tussen de 50 – 100 gram koolhydraten per dag. Er zijn diverse variaties hierop. Zo is er het ketogeen dieet, hierbij eet je minder dan 50 gram koolhydraten per dag. En ook een koolhydraatbeperkt dieet, hierbij eet je maximaal 150 gram koolhydraten per dag. Zo zie je dat er verschillende vormen van een koolhydraatarm dieet zijn. Beginners starten meestal met een normaal koolhydraatarm dieet, dit is ook het meest bekende dieet van deze 3.

Is het een hype?

In onze westerse maatschappij halen veel mensen de meeste energie uit koolhydraten. Soms bestaat meer dan 60% van onze calorieën uit koolhydraten, terwijl een gezonde hoeveelheid tussen de 20% – 40% ligt. We eten dus veel te veel koolhydraten en dat uit zich vaak in diverse welvaartsziekten.

Het koolhydraatarme dieet maakte zijn opmars in de jaren 90 en groeide uit tot een rage begin jaren 2000. Het werd vooral gebruikt om af te vallen, maar inmiddels weten we dat het meer positieve effecten op onze gezondheid heeft. We kunnen nu wel zeggen dat de hype over is en een koolhydraatarm dieet steeds meer een plaats heeft gekregen in een gezond eetpatroon.

Waarom een koolhydraatarm dieet volgen?

Veel welvaartsziekten kan je linken aan je levensstijl. Om welvaartsziekten aan te pakken, zul je je levensstijl moeten veranderen. En omdat je eetpatroon een belangrijk en groot onderdeel van je levensstijl is, is het heel zinvol om hiermee te beginnen.

koolhydraatarme maaltijd

Wat is het voordeel van een koolhydraatarm dieet ten opzichte van andere diëten?

De meeste diëten zijn van tijdelijke aard en meestal alleen gericht op afvallen. De kans is heel groot dat je nadat je het gewenste resultaat hebt behaald, weer terugvalt in je oude eetpatroon. Hierdoor komen de kilo’s er binnen de kortste keren weer bij en vaak zelfs meer.

Bij een koolhydraatarm dieet verander je je eetpatroon, je krijgt gewoon alle voedingsstoffen binnen en je hoeft geen hongergevoel te hebben.

Welke positieve effecten heeft een koolhydraatarme levensstijl?

Met een koolhydraatarme levensstijl bereik je veel meer dan alleen afvallen, het heeft ook positieve effecten op diverse welvaartsziekten. Een koolhydraatarme levensstijl heeft de volgende positieve effecten:

  1. Afvallen zonder jojo-en.
  2. Minder kans op hart- en vaatziekten.
  3. Voorkomt een hoge bloeddruk.
  4. Goede resultaten bij diabetes type 2.
  5. Meer energie.

Wil je meer lezen over deze positieve effecten? Lees dan mijn kennisbankartikel ‘Welke effecten heeft een koolhydraatarm dieet op je gezondheid?’.

Zijn er ook nadelen?

Dit klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, maar er zijn ook nadelen. Je moet er wel wat voor doen, het gaat niet vanzelf. Je moet rekening houden met de volgende punten:

  • Het veranderen van je eetpatroon kan best moeilijk zijn en vergt meestal enige tijd voor het vertrouwd voelt.
  • Het afvallen gaat niet zo snel als met een crashdieet.
  • Het kan lastig zijn bij feestjes en andere sociale gelegenheden.
  • Het kost meer tijd, zeker in het begin, om uit te zoeken wat je wel en niet mag eten.
  • Je moet koken. Geen kant-en-klaar producten meer, maak zo veel mogelijk zelf.
  • Afkicken van je suikerverslaving vergt echt doorzettingsvermogen.
Aanpassen eetpatroon

Hoe werkt het?

Ons lichaam zet koolhydraten om in glucose en daardoor stijgt onze bloedsuikerspiegel. Als je producten eet met snelle koolhydraten, die vindt je over het algemeen in geraffineerde voedingsmiddelen, stijgt je bloedsuikerspiegel snel. Hierdoor maakt je alvleesklier veel insuline aan, om je bloedsuikerspiegel weer op een normaal niveau te krijgen. Dit veroorzaakt grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel en hierdoor ga je je moe voelen en krijg je trek in zoetigheid. Hierdoor is de kans heel groot dat je meer eet dan dat je nodig hebt. En bovendien wordt alle glucose die het lichaam niet nodig heeft, opgeslagen als vet.

Bij een koolhydraatarm dieet vermijd je alle snelle koolhydraten en eet je alleen de langzame koolhydraten. Daarmee voorkom je grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Daarnaast eet je veel minder koolhydraten waardoor je lichaam zijn energie gaat halen uit vetten en eiwitten. Het bevordert dus de vetverbranding, waardoor het lichaam ook toekomt aan het verbranden van opgeslagen vetten.

Wat mag je eten?

Het belangrijkste uitgangspunt bij een koolhydraatarm dieet is het genieten van je eten. Het is niet de bedoeling om honger te lijden. De meeste natuurlijke producten bevatten weinig koolhydraten, dus die kan je gewoon blijven eten. En doordat bij een koolhydraatarm dieet de focus ligt bij op natuurlijke voedingsmiddelen hoef je ook niet persé koolhydraten, punten of calorieën te tellen. Natuurlijk mag het wel en kan het, zeker in het begin, houvast bieden.

Hieronder een beknopt overzicht van alle groepen voedingsmiddelen die je mag eten:

  • Groente
  • Peulvruchten
  • Fruit
  • Noten en zaden
  • Kruiden en specerijen
  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Zuivelproducten
  • Vetten
  • Water/Thee
  • Speltbrood
  • Pure chocolade (>80% cacao)

Niet alle producten uit deze lijst kan je onbeperkt eten. Wil je een complete lijst met informatie per productgroep? Lees dan mijn kennisbankartikel ‘Koolhydraatarme producten? Hier vind je een compleet overzicht!‘.

Een koolhydraatarm dieet voor beginners!

Wil jij ook de overtollige kilo’s aanpakken? Meer energie krijgen? Of je gezondheid verbeteren? Op deze website vindt diverse recept-ideeën

Heb je behoefte aan meer houvast door middel van weekmenu’s? Dan is het koolhydraatarm 50 dagen programma van Niels Bosman iets voor jou! Je krijgt gevarieerde, makkelijke recepten voor ontbijt, lunch en avondeten, inclusief tussendoortjes. Dus geen hongerlijden en geen zorgen over wat je nu weer moet eten. Al meer dan 29.000 mensen zijn je voorgegaan!

Een koolhydraatarm dieet voor beginners!

Gevarieerde en makkelijke weekmenu’s, inclusief tussendoortjes? Start vandaag nog met het Koolhydraatarm 50 dagen programma.

Ga direct naar het 50 dagen programma!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten