Waar zitten slechte koolhydraten in?

Deze producten kan je het beste vermijden!

Waar zitten koolhydraten in, links boven

Als je een koolhydraatarm dieet volgt of wilt volgen, is het belangrijk om te weten waar koolhydraten in zitten. Daarom vind je in dit artikel een overzicht van producten die je zo veel mogelijk moet vermijden. Maar eerst leg ik je uit wat koolhydraten zijn, waarom je niet voor alle koolhydraten hoeft op te passen. En natuurlijk geef ik in dit artikel ook enkele tips om minder koolhydraten te eten.

Inhoudsopgave

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn verschillende soorten suikers en zetmeel die in onze voeding aanwezig is. Ze geven ons energie en helemaal zonder kan ons lichaam niet! Er zijn verschillende soorten koolhydraten:

  1. Enkelvoudige koolhydraten
  2. Tweevoudige koolhydraten
  3. Meervoudige koolhydraten

Snelle koolhydraten

De enkelvoudige en tweevoudige koolhydraten bevatten 1 of 2 suikermoleculen en worden ook wel snelle koolhydraten genoemd. Deze koolhydraten heten zo omdat ze snel in ons lichaam worden opgenomen. Het gevaar hiervan is dat als we deze energie niet gelijk verbruiken, het wordt opgeslagen als vetreserve. Bovendien veroorzaken snelle koolhydraten grote schommelingen in onze bloedsuikerspiegel. En hierdoor gaan we ons moe voelen en krijgen we trek in zoetigheid. Waardoor de kans heel groot is, dat je meer eet dan je nodig hebt.

Dit zijn dus de koolhydraten die je wilt vermijden.

Langzame koolhydraten

De meervoudige of complexe koolhydratenbestaan uit meerdere ketens van enkelvoudige koolhydraten. Voor deze koolhydraten moet ons lichaam harder werken, daardoor worden ze langzamer in ons lichaam opgenomen. Daarom worden ze ook wel langzame koolhydraten genoemd.

Dit zijn de koolhydraten die veel beter zijn voor je gewicht, omdat ze minder snel worden opgeslagen als vetreserve en ze veroorzaken geen snaaigedrag.

Uitgangspunt van een koolhydraatarm dieet

Bij een koolhydraatarm dieet ligt de focus op de langzame koolhydraten, vetten en eiwitten. Je eet dus wel koolhydraten, want ons lichaam kan niet zonder, maar je vermijd de snelle koolhydraten. Op deze manier krijg je voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen en kan je dus verantwoord afvallen.

Wil je succesvol een koolhydraatarm dieet volgen, is het dus heel belangrijk om te weten waar snelle koolhydraten in zitten, zodat je ze kunt vermijden!

Waar zitten snelle koolhydraten in?

De producten in het overzicht hieronder bevatten veel enkelvoudige en tweevoudige koolhydraten. En zoals je hebt kunnen lezen veroorzaken die extra vetopslag en snaaigedrag. Voor een gezond lichaam en een gezond gewicht kun je deze dus het beste vermijden.

Zoetigheid

  • Suiker
  • Koekjes
  • Alle koek-, vruchten- en energierepen, ook ontbijtkoek
  • Snoep
  • Gebak
  • Cake
  • Zoet broodbeleg
  • Vruchten- of gezoete yoghurt en kwark
  • Vla
  • Pudding
  • IJs, ook waterijs
  • Chocolade, met uitzondering van >80% cacao
  • Popcorn zoet
  • Poffertjes
  • Pannenkoeken
  • Wafels

Hartige snacks

  • Friet
  • Snacks uit de friteuse, zoals frikandel en kroket
  • Chips
  • Borrelnootjes
  • Zoutjes
  • Knakworst
  • Hotdog
  • Popcorn zout
  • Broodje bapao
  • Worstenbroodje
  • Hartige taart
hier zitten slechte koolhydraten in

Graanproducten en dergelijke

  • Bloem
  • Wit, bruin en volkoren brood
  • Beschuit
  • Ontbijtgranen
  • Aardappelen
  • Witte rijst
  • Bami
  • Eiermie
  • Nasi
  • Noodels
  • Pasta
  • Lasagne
  • Pizza
  • Focaccia
  • Couscous
  • Bulgur
  • Quiche met bladerdeeg
  • Wraps
  • Taco's
  • Tortilla's
  • Crackers, ook rijstcrackers
  • Toastjes
  • Croutons
  • Mais wafels
  • Soepstengels

Dranken

  • Frisdrank
  • Vruchtensappen
  • Light-dranken
  • Limonade
  • Diksap
  • Vruchtensiroop
  • Chocolademelk
  • Melkdrankjes
  • Yoghurtdrankjes
  • Energiedranken
  • Sportdranken
  • Alcohol
  • Oplosthee

Vlees

  • Ham
  • Boterhamworst
  • Worst
  • Salami
  • Gepaneerde schnitzel en ander gepaneerd vlees, zoals cordon blue
  • Gemarineerd vlees uit de supermarkt

Soepen, sauzen en overige

  • Soep uit blik, pakje of pot
  • Sauzen uit een pakje, fles of pot, zoals ketchup, sat├ęsaus, slasaus of sladressing
  • Kant- en klaarmaaltijden
  • Vegetarische groenteburger
  • Vegetarische hamburger
  • Vegetarische balletjes

Tips om minder koolhydraten te eten!

  1. Zoals je in bovenstaand overzicht wellicht hebt gezien, zijn het veelal de bewerkte voedingsmiddelen die veel snelle koolhydraten bevatten. Dus vermijd producten die in de fabriek zijn gemaakt, eet zoveel mogelijk onbewerkte producten. Door bewerkte producten te vermijden eet je automatisch minder koolhydraten.
  2. Vervang aardappelen, rijst of pasta bij de avondmaaltijd door groenten. Groente bevatten weinig koolhydraten en de koolhydraten die ze bevatten, zijn langzame koolhydraten. In mijn blogartikel ÔÇśKoolhydraatarme recepten voor het hele gezin?ÔÇÖ vind je verrassende alternatieven!
  3. Ga koken! Bereid zoveel mogelijk zelf, hierdoor heb je geen pakjes of iets dergelijks nodig. Door je maaltijden zelf te maken van natuurlijke ingredi├źnten, houd je een boel snelle koolhydraten uit je voeding.

Welke koolhydraatarme producten passen wel in een koolhydraatarm dieet?

Nu je weet welke producten je het beste kunt vermijden, wil je waarschijnlijk ook wel weten waar gezonde, langzame koolhydraten in zitten. In mijn kennisbankartikel ÔÇśKoolhydraatarme productenÔÇÖ vindt je een compleet overzicht van voedingsmiddelen die prima passen in een koolhydraatarm dieet.

Recepten waar weinig koolhydraten in zitten?

Ben jij op zoek naar recepten waar weinig koolhydraten in zitten? Nieuwe recept-idee├źn?

Voedingsexpert Drs. Oscar Helm heeft de handen in ├ę├ęn geslagen met een professionele kok en daaruit is de Afslank Receptenbijbel ontstaan. Hierin vind je simpel te bereiden recepten met de juiste ingredi├źnten! Deze recepten zijn het succes voor een makkelijk te behalen en blijvend resultaat!

Afslank Receptenbijbel

Simpel te bereiden recepten met de juiste ingredi├źnten?

De recepten uit de Afslank Receptenbijbel zijn het succes voor een makkelijk te behalen en blijvend resultaat!

Ga direct naar de kortingspagina

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten