Is een koolhydraatarm dieet gezond?

De 6 meest gehoorde vooroordelen!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
Koolhydraatarm dieet gezond, links boven

Een koolhydraatarm dieet is best populair om af te vallen, maar is het wel gezond? Je hoort en leest veel tegenstrijdige berichten. De één zegt dat je te weinig vitaminen, mineralen en vezels binnenkrijgt, de ander dat het ongezond is om geen koolhydraten te eten en weer een ander zweert erbij. Ik ben in de voors en tegens gedoken en deel ze met jullie in dit artikel.

Inhoudsopgave

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Laat ik eerst beginnen met wat een koolhydraatarm dieet eigenlijk is. Bij een koolhydraatarm dieet eet je weinig koolhydraten, zodat je je lichaam leert om zijn energie te halen uit gezonde vetten en eiwitten. Je schakelt over op vetverbranding.

Maar het is niet zo dat je helemaal geen koolhydraten meer eet, je laat alleen de snelle koolhydraten staan en eet alleen langzame koolhydraten.

Verschillende vormen van Koolhydraatarm eten

Hoeveel koolhydraten je eet, is afhankelijk van welke vorm van koolhydraatarm eten je volgt:

  1. Ketogeen dieet: Dit is de meest strenge variant op een koolhydraatarm dieet, waarbij de focus ligt op het eten van gezonde vetten.
  2. Koolhydraatarm dieet: Dit is de meest bekende en daarom richt ik me in dit artikel op deze variant.
  3. Koolhydraatbeperkt dieet: Bij deze ‘light’ variant op het koolhydraatarme dieet, eet je in verhouding meer koolhydraten.

Welke vooroordelen worden vaak genoemd?

Ik heb op internet gezocht naar de nadelen van een koolhydraatarm dieet en heb de volgende gevonden:

  1. Je krijgt te weinig vitaminen, mineralen en vezels binnen, doordat dit dieet weinig groente fruit en granen bevat.
  2. Je eet geen koolhydraten, hierdoor loop je de kans op te korten van bepaalde voedingsstoffen.
  3. Het is lastig vol te houden, doordat het te streng is, te eenzijdig en niet praktisch in sociale situaties zoals bijvoorbeeld op feestjes.
  4. Dit dieet is rijk aan vetten, dit verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.
  5. Je hebt koolhydraten nodig voor energie, zonder zou je bijvoorbeeld niet kunnen sporten.
  6. Dit is het zoveelste dieet, als je stopt kom je toch weer aan.

Als ik deze punten lees, is mijn eerste reactie: dit zijn vooroordelen die bedacht zijn door mensen die zich er nooit echt goed in verdiept hebben.

Ik neem jullie graag mee in deze vooroordelen.

1. Te weinig vitaminen, mineralen en vezels

Een koolhydraatarm dieet is juist heel rijk aan groente en fruit, dit is zelfs de grootste bron van langzame koolhydraten. Wel letten we op de inname van suikerrijk fruit zoals bananen, mango’s en dergelijke. 

Naast groente en fruit bestaat een koolhydraatarme levensstijl uit noten, melkproducten, vlees en vis. Hierin vind je alle voedingsstoffen die nodig zijn voor een gezond lichaam, dus een te kort aan vitaminen, mineralen en vezels is echt onzin!

2. Geen koolhydraten en daardoor dreigen tekorten van bepaalde voedingsstoffen

Het is zeker niet zo dat je helemaal geen koolhydraten meer eet. We hebben koolhydraten nodig, onze hersenen kunnen zelfs niet zonder! Je vermijdt alleen de snelle en bewerkte koolhydraten en daarvoor in de plaats focussen we op langzame koolhydraten uit onder andere groente en fruit. Een koolhydraatarm dieet is heel veelzijdig en zoals hiervoor al aangegeven krijg je alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn voor een gezond lichaam.

3. Het is lastig vol te houden

Als je een koolhydraatarm dieet als te streng ervaart, zou je kunnen beginnen met de koolhydraatbeperkte variant, zodat je eerst langzaam kan wennen. Alles wat nieuw is, daar moet je aan wennen. Maar geloof me, als je eenmaal gewent bent en je energieker gaat voelen, wil je niet anders meer.

Eenzijdig kan ik een koolhydraatarme levensstijl echt niet noemen, volgens mij is het juiste één van de meest gevarieerde diëten die ik ken.

Natuurlijk is het zo dat het meer werk is, zeker in het begin als je er net mee bent begonnen. Je moet even je weg vinden, maar onpraktisch wil ik het zeker niet noemen, het is even wennen. En als je tips nodig hebt om het vol te houden op een feestje? Lees mijn blogartikel ‘Koolhydraatarm dieet en een feestje?’ eens.

4. Te veel vet en daardoor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten

Helaas hebben vetten de laatste 30 jaar een slechte reputatie gekregen. Mensen denken vaak dat vetten slecht voor ons zijn, dat we er dik van worden en dat ze hart- en vaatziekten veroorzaken. Door deze slechte reputatie zijn we de afgelopen jaren minder vetten gaan eten. Maar om toch voldoende calorieën binnen te krijgen, zijn we meer zetmeel en suiker gaan eten. Ondanks dat we minder vet eten, zijn we gemiddeld dikker geworden.

Een koolhydraatarm dieet verlaagt juist het slechte (LDL) cholesterol en verhoogt het goede (HDL) cholesterol. En hierdoor verkleint de kans op hart- en vaatziekten.

5. Je hebt koolhydraten nodig voor energie

Het is echt onjuist dat alleen koolhydraten ons lichaam van energie kunnen voorzien. Bij een koolhydraatarm dieet haal je je energie uit vetten en eiwitten. Vetten zijn zelfs de energierijkste voedingsstof, ze leveren per gram 9 kcal. Koolhydraten en eiwitten leveren per gram slechts 4 kcal. Dus om te sporten heb je echt niet alleen maar koolhydraten nodig. Je moet je lichaam alleen leren hoe het over moet schakelen naar vetverbranding.

6. Dit is het zoveelste dieet

Het klopt dat als je stopt met een dieet en daarna je oude eetpatroon weer oppakt, je weer aankomt. En vaak ook nog een paar kilo’s meer, het jojo-effect. Daarom vind ik koolhydraatarm dieet niet de juiste benaming, een koolhydraatarme levensstijl zou beter zijn. Dat is het namelijk: een levensstijl/leefwijze, niet een tijdelijk dieet. Je eet lekker en gevarieerd en heel belangrijk: je krijgt alle benodigde voedingsstoffen binnen. Geloof me: het is zeker geen straf om het de rest van je leven vol te houden. En kan je afvallen met een koolhydraatarm dieet en op gewicht blijven!

Is een koolhydraatarm dieet gezond?

Zoals uit bovenstaande vooroordelen blijkt, is een koolhydraatarm dieet wel degelijk gezond! Een koolhydraatarm dieet heeft zelfs nog meer positieve effecten op je gezondheid:

  • Het meest bekende effect is dat je kunt afvallen met koolhydraatarm eten.
  • Je krijgt veel meer energie als je stopt met het eten van snelle en geraffineerde koolhydraten.
  • Het levert goede resultaten op bij diabetes type 2.
  • Het verhoogt het goede (HDL) cholesterol en het verlaagd het slechte (LDL) cholesterol.
  • Het voorkomt een hoge bloeddruk.

Lees meer over deze positieve effecten in mijn kennisbankartikel ‘Welke effecten heeft een koolhydraatarm dieet op je gezondheid?

Ben jij al overtuigd?

Wil jij vandaag nog starten met het verbeteren van je gezondheid? Dat kan! 

Het koolhydraatarm 50 dagen programma van Niels Bosman is de perfecte manier om te starten met een koolhydraatarme levensstijl. Je krijgt weekmenu’s inclusief boodschappenlijst, met gevarieerde en lekkere maaltijden, die ook nog eens makkelijk zijn klaar te maken. Het ideale begin naar een gezond lichaam!

Koolhydraatarm 50 dagen programma

Wil jij ook vandaag nog je gezondheid verbeteren?

Start via de knop hieronder met het Koolhydraatarm 50 dagen programma van Niels Bosman

Ga direct naar het 50 dagen programma!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten