Wel of geen koolhydraatarm dieet volgen?

Inclusief mijn ervaringen en resultaten!

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Je hoort het regelmatig: mensen die een koolhydraatarm dieet volgen. Is het nu wel of niet zinvol om een dergelijk dieet te volgen? En waar moet je op letten en rekening mee houden?

In dit artikel vertel ik je alles over een koolhydraatarm dieet en mijn ervaringen met het volgen ervan. En zul je helemaal begrijpen waarom ik er zo enthousiast over ben.

Een koolhydraatarm dieet volgen op een makkelijke manier?

Dan is het Koolhydraatarm 50 dagen programma precies wat je zoekt:

  • 7 weekmenu’s, inclusief boodschappenlijstjes
  • Slimme tips en technieken om blijvend af te vallen
  • Top 9 favoriete drinktips
  • 100 koolhydraatarme lekkernijen
  • Fysiek boek + digitale versie
Ja, ik wil ook makkelijk afvallen!

Inhoudsopgave

Wat is een Koolhydraatarm dieet?

Veel mensen denken dat je bij een koolhydraatarm dieet helemaal geen koolhydraten eet. Dit klopt niet, je eet nog wel koolhydraten, alleen minder. Je eet alleen de langzame, complexe koolhydraten. De snelle koolhydraten die laat je wel staan. 

In de praktijk komt het er op neer dat je  geraffineerde (bewerkte) producten zoveel mogelijk vermijd, zoals koek, snoep, vla, vruchtenyoghurt, chips, maar ook witte rijst, frisdrank en soep uit blik. In mijn Kennisbankartikel ‘Waar zitten slechte koolhydraten in?’ vind je een overzicht van producten die je beter kunt vermijden.

Uitgangspunten

Nu weet je dus dat je snelle koolhydraten bij het volgen van een koolhydraatarm dieet zoveel mogelijk vermijd. Maar het is eigenlijk veel belangrijker om te focussen op de dingen die je wel mag eten. Bij een koolhydraatarm dieet haal je je energie uit eiwitten, gezonde vetten en langzame koolhydraten. De combinatie van deze 3 zorgen voor een verzadigd gevoel, waardoor het absoluut niet nodig is om een hongergevoel te hebben. 

Het belangrijkste uitgangspunt bij een koolhydraatarm dieet is anders eten,

niet minder eten!

In mijn artikel met Koolhydraatarme producten vind je een compleet overzicht van alle producten die je met een gerust hart kunt eten.

Mijn ervaring met een Koolhydraatarm dieet

Voordat ik kennis maakte met een koolhydraatarm dieet, had ik diverse diëten gevolgd. En allemaal zonder het gewenste resultaat: ik viel altijd wel wat af, maar ik kwam altijd weer aan, soms zelfs meer dan dat ik was afgevallen.

Toen kwam een koolhydraatarm dieet op mijn pad, ik begon eraan niet eens met het idee om af te vallen. Mijn partner kampte met een chronische vermoeidheid en in het reguliere medische circuit kwam hij niet verder. Een arts gespecialiseerd in natuur- en leefstijlgeneeskunde adviseerde hem een koolhydraatarm dieet te volgen met als uitgangspunt oervoeding (paleo dieet). Omdat dit een omstelling van zijn/ons eetpatroon betekende, besloot ik met hem mee te doen.

Mijn resultaten

Hoewel ik in het begin echt dacht dat ik honger zou gaan hebben, gebeurde dat niet. De combinatie van gezonde vetten, eiwitten en de vezels uit groente en fruit zorgende er voor dat ik geen honger had tussen de maaltijden door. En toch begon ik af te vallen. Hierover verbaasde ik me, want dit was een nieuwe ervaring voor mij. Vanuit mijn ervaring met andere diëten wist ik niet beter dan dat ik alleen kon afvallen als ik honger had. Het koolhydraatarm dieet opende een hele nieuwe wereld voor mij.

Na 3 maanden het dieet heel strikt gevolgd te hebben, was mijn partner van zijn chronische vermoeidheid af en ik was meer dan 10 kg afgevallen! Ons nieuwe eetpatroon beviel ons zo goed, dat we besloten door te gaan. Wel is waar wat minder strikt, maar dit had ons beide zoveel gebracht, dat het geen enkele moeite koste om dit vol te houden.

Koolhydraatarm dieet volgen: resultaten

Koolhydraatarme leefstijl

Nu vele jaren later eten wij nog steeds volgens een koolhydraatarme leefstijl. We voelen ons allebei fit, energiek, gezond en nog steeds slank! Inmiddels weet ik dat je met een tijdelijk dieet nooit een blijvend resultaat gaat bereiken. Wil je echt een blijvend resultaat? Dan zul je je eetpatroon ook blijvend moeten aanpassen.

Veel mensen zien dit als een grote opoffering, ik ook toen ik me realiseerde wat ik niet meer mocht eten. Maar inmiddels weet ik dat je ook heel lekker kunt eten met een koolhydraatarme leefstijl, ik ben en blijf een Bourgondiër. Alleen nu met het verschil dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over mijn gewicht. En natuurlijk eet ik ook wel eens een koekje of chips, maar wel met mate en precies dat zorgt er voor dat ik al jaren op een gezond gewicht ben.

Wel of geen koolhydraatarm dieet volgen?

Als je het mij vraagt: dan zeg ik volmondig ja! Het heeft mij zo veel gebracht, dat ik daar niet eens over na hoef te denken. 

Natuurlijk heb je tot nu toe alleen maar de mooie kant van mijn verhaal gelezen. Maar het vraagt ook wel enige inspanning van je. Het aanpassen van je eetpatroon/leefstijl kost soms ook wat moeite, die andere kant van medaille wil ik ook graag met je delen.

Gewenning kost tijd

Het wennen aan een nieuw eetpatroon kost tijd. Als je gewend bent om regelmatig geraffineerde producten te eten, dan is je lichaam hieraan gewend (even los van het feit of het gezond is of niet).  Als je deze producten vervolgens gaat vermijden, dan heeft je lichaam even tijd nodig om hier aan te wennen. Hoe deze gewenning verloopt is bij iedereen anders. Bij mij verliep de gewenning zonder enige problemen. Mijn partner voelde zich de eerste 2 weken een beetje slap en moe. Maar na 2 weken verdwenen deze klachten als sneeuw voor de zon en kwam daar juist heel veel energie voor terug.

Voorbereiding kost tijd

In mijn dagelijkse routine merkte ik dat ik wat meer nadenken moest. Daar waar ik eerst als tussendoortje zo’n voorverpakte reep mee had naar mijn werk. Nam ik nu bijvoorbeeld worteltjes met een dip mee, die natuurlijk voorbereid moesten worden. Ook de lunch veranderde ik van een paar snelle boterhammen naar bijvoorbeeld een maaltijdsalade. Maar die moest wel gemaakt worden. Vooral in het begin moest ik erg wennen aan een nieuwe routine. Inmiddels weet ik dat veel dingen heel goed voor te bereiden zijn. Het is alleen een kwestie van planning.

Je moet koken

De meeste kant-en-klaar producten bevatten veel snelle koolhydraten. Dus die passen niet in een koolhydraatarm dieet. Dit betekent dat je meer zelf moet gaan koken. Geen kant-en-klaar maaltijd meer in de magnetron, maar een heerlijke verse maaltijd zelf bereiden! 

En je hoeft overigens echt geen keukenprinses of keukenprins te zijn, want er zijn ook genoeg makkelijke en snelle koolhydraatarme maaltijden te vinden op internet.

Feestje?

Bij feestjes en andere sociale gelegenheden kan het wat lastig zijn. Zeker als de gastvrouw of gastheer niet bekend is met een koolhydraatarm dieet. Je zult al snel te maken krijgen met vooroordelen. Laat je niet de weg slaan, alleen jij kan de positieve veranderingen van deze leefstijl ervaren.

Je zou van te voren de gastvrouw of gastheer kunnen informeren en bied eventueel aan om zelf wat hapjes mee te nemen. En op het moment dat je je helemaal thuis voelt in deze nieuwe leefstijl, kan ook gerust de teugels een keer wat laten vieren. Maar doe je dit te vroeg, is het risico dat je terugvalt in je oude eetpatroon groter. Dus wees eerlijk naar jezelf: kun je op dit moment éénmalig de teugels laten vieren? Om daarna de draad gewoon weer op te pakken?

Wil jij ook een koolhydraatarm dieet volgen op een makkelijke manier?

Wil jij nu ook eindelijk voor dat slanke lijf gaan? Wil jij ook een koolhydraatarm dieet volgen, maar dan wel op een makkelijke manier? Dan is het Koolhydraatarm 50 dagen programma van Niels Bosman datgene wat je zoekt! Dit populaire afslankprogramma neemt jou aan de hand mee, waardoor je geen tijd kwijt bent aan het uitzoeken wat je wel en niet mag eten. Je krijgt 7 weken lang weekmenu’s inclusief boodschappenlijstjes met als mooie bonus krijg je 100 koolhydraatarme lekkernijen, dus ook een feestje is geen enkel probleem meer!

Een koolhydraatarm dieet volgen op een makkelijke manier?

Dan is het Koolhydraatarm 50 dagen programma precies wat je zoekt:

  • 7 weekmenu’s, inclusief boodschappenlijstjes
  • Slimme tips en technieken om blijvend af te vallen
  • Top 9 favoriete drinktips
  • 100 koolhydraatarme lekkernijen
  • Fysiek boek + digitale versie
Ja, ik wil ook makkelijk afvallen!

Ik hoop dat je begrijpt waarom ik zo enthousiast ben over een koolhydraatarme leefstijl. Heb je nog vragen? Stel ze gerust hieronder in het opmerkingenveld, ik beantwoord ze graag!

Lees ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten