Koolhydraatarm dieet en een feestje?

Met deze 7 tips overleef je het!

Gemiddelde leestijd: 7 minuten
Koolhydraatarm dieet feestje, links boven

Je volgt een koolhydraatarm dieet en je hebt een feestje, hoe doe je dat? Met die lekkere taart, al die hapjes en niet te vergeten de alcohol, is de verleiding moeilijk te weerstaan. Hoe kom je dat feestje door zonder dat je los gaat op al die lekkere dingen? Lees mijn tips die je helpen om een koolhydraatarm dieet vol te houden op feestjes of verjaardagen.

Inhoudsopgave

1. Zondigen mag!

Incidenteel is het geen probleem om af te wijken van een koolhydraatarm dieet tijdens een feestje. Doe dit heel bewust en geniet er ook van!

Het is veel belangrijker wat je na het feestje doet. Zorg dan dat je de koolhydraatarme levensstijl weer oppakt en niet denkt ‘Wat maakt het nu nog allemaal uit’ en je vervolgens weer volstopt met koolhydraten en suiker. Even de teugels laten vieren is geen probleem, trekt ze daarna wel weer aan! 

Denk aan de 80% – 20% regel, als je je in het dagelijkse leven netjes aan de koolhydraatarme levensstijl houdt, kun je die 20% invullen zoals het uitkomt en je lekker vindt.

2. Maak afspraken met jezelf

Maak van te voren afspraken met jezelf, behoud voor ogen wat je doel is. Daardoor sta je sterker in je schoenen bij de opmerking ‘Joh, doe gezellig mee’, want die opmerking gaat geheid komen. Alleen jij kunt je doel behalen, dat kunnen andere mensen niet voor jou. En je kunt je doel alleen behalen als je kiest voor jezelf en je houdt aan je afspraken!

En als je je aan de afspraak hebt gehouden, zul je merken hoe dit als een overwinning voelt! 

3. Drink alcohol met mate

Natuurlijk kan je best een glaasje alcohol nemen, maar houdt het bijvoorkeur bij 1 glas. Alcohol bevat over het algemeen veel koolhydraten, soms zelfs meer dan in snoep of frisdrank. Daarnaast bevat alcohol ook veel lege calorieën, dat wil zeggen zonder vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Als je kiest voor een glas alcohol, kies dan voor een glas (droge witte of rode) wijn in plaats van een biertje en neem er een glas water bij.

Daarnaast weten we allemaal dat alcohol ons wat losser en ontspannen maakt, ook krijg je vaak zin in eten. Deze combinatie is niet handig op een feestje waar geen koolhydraatarme hapjes zijn. Dan is het bijna onmogelijk om niet los te gaan op al die hapjes.

4. Eet van tevoren

Zorg dat je, voordat je naar het feestje gaat, eerst thuis voldoende eet en drinkt. Als je verzadigd bent, is het veel makkelijker of een gebakje of hapjes af te slaan dan wanneer je trekt hebt. Het kiezen is dan een stuk makkelijker!

5. Licht de gastvrouw of gastheer in

Vind je het moeilijk of onbeschoft om nee te zeggen? Licht dan van te voren de gastvrouw of gastheer in over je koolhydraatarm dieet en vooral waarom je dit doet. Dit voorkomt vragen als ‘Wil je écht niet een stukje taart proeven?’. Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en gelijk bij binnenkomst de hele visite inlichten, vertel er bij dat je het lastig vindt om zulke vragen te weerstaan. Je zult zien wat een oprechte belangstelling dit oplevert en je bent af van die, toch enigszins dwingende, vragen.

6. Neem zelf hapjes mee

En als iedereen toch op de hoogte is van je koolhydraatarme levensstijl, kunt je net zo goed je eigen hapjes meenemen. Maar mijn ervaring is ook dat als je de gastvrouw of gastheer hebt ingelicht, ze zelf al aanbieden iets voor jou te maken. Vaak moet je ze dan wel een beetje helpen met ideeën, maar dat maakt niet uit toch? Dan heb je in ieder geval iets wat je lekker vindt.

7. Ga niet bij de hapjes zitten

Zorg dat de chips, nootjes en dergelijke niet voor je neus staan. Ga er zo ver mogelijk bij vandaan zitten. Als je eerst moet opstaan om naar de hapjes te lopen, zul je minder in de verleiding komen, dan wanneer je alleen maar je hand hoeft uit te steken.

Koolhydraatarm dieet en je eigen feestje?

Als je zelf een feestje viert, heb je alle touwtjes in handen en kan je allerlei lekkers maken dat past in een koolhydraatarm dieet. Er zijn genoeg recepten voor koolhydraatarm gebak. En kies voor lekkere en makkelijke koolhydraatarme hapjes, zodat je zelf zonder schuldgevoel kunt snacken! Je zult zien dat de meeste mensen dit ook heerlijk vinden. Het is een keer wat anders dan de standaard hapjes.

Ideeën voor koolhydraatarme borrelhapjes

  • Gebruik schijfjes komkommer, witlofblaadjes, stevige sla als ijsbergsla, plakje winter wortel (kort gekookt), plakje rode biet (rauw of kort gekookt) als toostje
  • Voor op het toostje: eiersalade, tonijnsalade, zalmsalade, pesto, tapenade, wat geraspte mierikswortel met gerookte forel of gerookte kip.
  • Meloen met rookvlees.
  • Gevulde avocado-eitjes: het vruchtvlees van een avocado met eigeel en een beetje citroensap pureren, even laten opstijven in de koelkast en de uitgeholde eieren vullen met de mousse.
  • Groente chips van bijvoorbeeld bataat, pompoen, rode biet of wortel: gebruik een dunschiller om de groente dun te schaven, besprenkel de groente helemaal met gesmolten koksvet en bestrooi ze met zeezout. Bak ze 30 minuten op 150º in de oven tot ze goudbruin en krokant zijn.

Ik wens je een fijne verjaardag of een fijn feestje toe!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten