Sportvasten: Mijn ervaringen en review

In 10 dagen de switch van suiker- naar vetverbranding

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Sportvasten kwam toevallig op mijn pad en ik heb het met beide handen aangegrepen. Sinds ik een gezonde leefstijl heb ontdekt, ben ik ook een regelmatige en fanatieke sporter. En toen mijn spinninginstructeur vertelde over sportvasten was ik meteen enthousiast! In 10 dagen de switch maken van suikerverbranding naar vetverbranding wie wil dat nou niet? Jij ook? In deze review over sportvasten, vertel ik je mijn ervaringen.

Inhoudsopgave

Wat is sportvasten?

Natuurlijk start ik deze review met een uitleg over sportvasten. Weet je dit al lang, sla dit hoofdstuk dan lekker over!

Sportvasten is een 10-daagse kuur die er op is gericht om je stofwisseling te beïnvloeden. Tijdens de kuur switcht je lichaam van suikerverbranding naar vetverbranding. Dit doe je met een specifiek voedings- en trainingsprogramma en een paar vastendagen. Het is een kuur die oorspronkelijk ontwikkeld is voor topsporters, maar inmiddels zo ontwikkelt dat ook de recreatieve sporter er gebruik van kan maken. 

Hoe ziet het programma er uit?

Het sportvastenprogramma duurt uit 10 dagen. Gedurende deze 10 dagen volg je een speciaal voedings- en een trainingsprogramma. Het is de bedoeling dat je iedere dag 20 tot 30 minuten cardiotraining doet. En de gehele kuur wordt ondersteund door voedingssupplementen die de switch ondersteunen, je spiermassa beschermen, zorgen voor voldoende energie en het hongergevoel onderdrukken.

Sportvasten review: afvallen in 10 dagen

Voedingsprogramma

Daarvan zijn de eerste 3 dagen bedoelt om af te bouwen. Iedere afbouwdag laat je steeds meer voedingsmiddelen achterwege en dit vul je aan met diverse supplementen. 

Dan volgen 3 vasten dagen, je drinkt dan fruitsappen ook weer aangevuld met supplementen. Het doel van deze vastendagen is om een calorie- en suikerschaarste te creëren, waardoor je spieren tijdens het sporten van suikerverbranding naar vetverbranding gaan switchen. Een urinetest zal uitwijzen of jouw lichaam de switch al heeft gemaakt.

Daarna volgen 4 opbouwdagen waarbij je je lichaam weer laat wennen aan vaste voeding. Iedere dag komen er weer voedingsmiddelen bij die je weer mag eten. Ook deze dagen worden weer ondersteund door supplementen.

Begeleiding

Een sportvasten kuur start altijd met een persoonlijke intake. Ten eerste om de kuur/training uit te leggen. Daarnaast wordt er ook een 0-meting gedaan. Tijdens de kuur is er regelmatig contact met je begeleider, zodat diegene in de gaten kan houden hoe het met je gaat, eventuele vragen kan beantwoorden, eventuele moeilijkheden kan oplossen en om je te motiveren op lastige momenten.

En tijdens de eindmeting zie je jouw resultaten!

Voor wie is sportvasten?

In deze review over sportvasten wil ik niet onvermeld laten dat deze kuur alleen geschikt is voor sportieve mensen. Je moet in staat zijn om iedere dag 20 tot 30 minuten te kunnen sporten. Beantwoord onderstaande vragen om te bepalen of jij geschikt bent voor een sportvasten-kuur:

  1. Ben jij echt gemotiveerd om je leven te veranderen en te starten met sportvasten om af te vallen, vitaler te worden en betere sportprestaties te kunnen leveren?
  2. Ben jij in staat om tijdens de laatste afbouwdag, de vastendagen en de eerste opbouwdag minder hard te werken of vrij te nemen (bijvoorbeeld een lang weekend)?
  3. Ben jij in staat om 20 minuten achterelkaar te sporten?
  4. Ben je van plan om ook na de sportvastekuur te blijven sporten?
  5. Gebruik je medicijnen (uitgezonderd de anticonceptiepil)?
  6. Ben je onder behandeling van een arts voor een ziekte?
  7. Heb je nu of in het verleden te maken gehad met een eetstoornis?

Heb je vraag 1 t/m 4 beantwoord met JA en 5 t/m 7 met NEE? Dan ben je geschikt om te sportvasten. 

Gebruik je medicijnen of ben je onder behandeling van een arts? Neem dan contact op met een sportvastenbegeleider (vermeld mijn naam -Andrea Nieland- bij het eerste contact) en leg je situatie uit. Deze kan jouw situatie dan voorleggen aan een sportvasten-arts en kijken of er misschien toch mogelijkheden zijn om deel te nemen.

Mijn ervaringen met sportvasten

Vooraf vond ik het heel spannend, want tegen 3 vastendagen met alleen maar fruitsappen zag ik best wel op. Maar tegelijkertijd dacht ik ook: het zijn maar 10 dagen! En vond het ook wel een uitdaging om te ervaren hoe mijn lichaam daar op zou reageren. 

Hoe verging mij het vasten?

Mijn eerste 2 afbouwdagen gingen prima, ook de combinatie met mijn werk en het sporten waren geen probleem. Op de 3e afbouwdag, schakelde ik over naar vloeibaar voedsel in de vorm van fruit- en groentesappen ook dit leverde geen probleem op. 

De eerste 2 vastendagen vielen in mijn weekend en die dagen heb ik gewoon rustig aan gedaan, op het sporten na dan. Ik had verwacht dat ik enorme honger zou hebben, maar dat viel reuze mee. Af en toe voelde ik wel dat ik trek had, maar het was goed vol te houden. De laatste vastendag was voor mij op een werkdag en dit had ik beter niet kunnen doen. Ik had beter kunnen luisteren naar het advies om tijdens deze dagen vrij te nemen. Ik vond het lastig om me te concentreren en was blij dat mijn werkdag voorbij was. Dus mijn advies aan jou: plan een lang weekend vrij of doe het echt heel rustig aan!

Het poeder metabolic switch (vrouw) dat ik op moest lossen met water, ging mij na verloop van tijd wel tegen staan. Aan het einde van de kuur had ik best moeite om het op te drinken, maar ook dat is gelukt! Maar ik geloof dat dit een persoonlijk dingetje was, want ik heb dit bij andere mensen, die ook een sportvasten-kuur hebben gedaan, niet teruggehoord.

Hoe ging het met sporten?

Tijdens de vastendagen viel het sporten me wel wat zwaarder, maar het was wel vol te houden. Op het moment dat ik de switch had gemaakt begon mijn adem een beetje te stinken, een soort acetonlucht. Ik hoorde van mijn begeleider dat dit heel normaal is en er helaas een beetje bij hoort (gelukkig ging dit na verloop van tijd weer over).

Opbouwen was heerlijk!

De opbouwdagen waren de hemel op aarde! Ik startte mijn eerste opbouwdag met een appel. Ik ben er echt goed voor gaan zitten en het was echt de lekkerste smaaksensatie die ik ooit heb ervaren! Zo zoet! Zo smaakvol! Zo had ik nog nooit een appel geproefd. En zo verging het mij met alle voedingsmiddelen die ik na de vastendagen at. Alleen daarvoor zou ik het zo weer doen!

En tel daar bij op het onoverwinnelijke gevoel van: dat heb ik even gedaan! Het was zo’n heerlijk gevoel, dat zou iedereen een keer moeten meemaken!

Mijn resultaten 

Op dag 5 maakte ik de switch van suikerverbranding naar vetverbranding. Eerst kon ik nog niet zo wijs worden uit die kleurtjes op de urinestrip, maar mijn begeleider bevestigde dat ik toch echt de switch gemaakt had. Ik voelde me toen zo onoverwinnelijk, dit gaf me echt een boost!

Na 10 dagen sport-vastenuur was het meetmoment, ik was 4 kilo afgevallen! Het gevoel dat ik na afloop had was onbeschrijfelijk. De combinatie van ‘yes ik heb het gedaan’, die heerlijke smaaksensatie en de resultaten op de weegschaal gaven mij echt een enorm sterk gevoel.

Sportvasten review: nieuwe energie

Hoe ging het met mij na de Sportvasten-kuur?

Ik was al een fanatieke sporter, dus dat heb ik gewoon voortgezet. Wat voor mij als een enorme winst voelde, was dat ik niet meer zo afhankelijk was van mijn voeding. Ik had veel minder trek in tussendoortjes en ik werd me veel bewuster van wat ik voor die tijd allemaal in mijn mond stopte. Ik ben nu veel beter in staat om bewuste keuzes te maken.

En voor degene die het wil weten: ik heb deze kuur een aantal jaren geleden al gedaan en het jojo-effect bleef uit. Dus het zorgt echt wel voor een duurzaam resultaat!

Review Sportvasten

Ondanks dat ik af en toe best moeilijke momenten had tijdens het sportvasten, wil ik in deze review ook vooral de positieve ervaringen benadrukken. Het gevoel na afloop is onbeschrijfelijk en kan ik iedereen alleen maar aanraden!

Herken jij jezelf in één of meerdere van onderstaande punten? Dan is sportvasten echt iets voor jou!

  • Je hebt regelmatig behoefte aan zoet eten of het gevoel te moeten eten.
  • Je hebt een te hoog vetpercentage (ondanks dat je wel overwegend gezond eet).
  • Je hebt last van dipjes of een wisselend energieniveau gedurende de dag.
  • Je hebt last van vermoeidheid.
  • Je kunt deurinspanningen niet lang volhouden.
  • Je hebt behoefte aan koolhydraten tijdens lange inspanningen.
  • Je hersteld langzaam na (zware) trainingen.

Overall review sportvasten

  • Goede begeleiding
  • Bewezen methode
  • Wordt ook gebruikt door topsporters
  • Smaaksensatie na de vastendagen
  • 3 tot 6 kilo vet afvallen in 10 dagen
  • Geen jojo-effect
  • Beter in staat om gezonde keuzes te maken
  • Moeilijke momenten
  • Gaat niet mijn een drukke werkweek
Sportvasten
Sportvasten

Beoordeling door Andrea Nieland,

11 jan 2022
5

Sportvasten was een ongelofelijke ervaring die ik voor geen goud had willen missen! Dankzij de goede begeleiding was het ook op de moeilijke momenten goed vol te houden. En de resultaten na afloop waren echt geweldig, niet alleen de afgevallen kilo’s, maar ook de smaaksensaties na afloop. Bovendien heb ik veel minder trek in zoetigheid en ben ik veel beter in staat om bewuste voedingskeuzes te maken.

Ben jij sportief en wil iets goeds doen voor je gezondheid en een paar kilo afvallen? Ik kan sportvasten alleen maar aanraden!

Ik hoop je met deze review een beeld te hebben gegeven van sportvasten. Ik vond het een geweldige ervaring ondanks de ook lastige momenten. Heb jij nog vragen? Stel ze gerust, ik beantwoord ze graag!

Lees ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten