De beste supplementen voor een veganist!

Ben jij veganist? Deze supplementen zijn onmisbaar!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

In onze moderne maatschappij zijn voedingssupplementen onmisbaar voor een gezonde leefstijl. En voor veganisten (en vegetariĆ«rs) komt daar nog een extra uitdaging bij: welke supplementen zijn geschikt voor een veganist? 

Veganisten hebben een extra aanvulling nodig op het gebied van voedingsstoffen en daarnaast moeten de voedingssupplementen ook helemaal vegan zijn. In dit artikel vertel ik je graag waar je op moet letten en welke supplementen de beste zijn voor jou als veganist!

Vitaily maanddoos

De beste supplementen voor veganisten!

Vitaily Vegan is 100% vegan en speelt speciaal in op de behoeften van mensen die niet of nauwelijks dierlijke producten eten.

Gebruik mijn unieke kortingscode kortingkoolhydraatarmplan

Ja, ik wil ook met korting vegan-supplementen!

Let op! Gebruik mijn unieke kortingscode kortingkoolhydraatarmplan om ā‚¬7,50 voordeel te krijgen op een maandpakket of abonnement.

Inhoudsopgave

Deze voedingsstoffen heb je nodig als aanvulling

Naast het feit dat veganisten geen dierlijke producten eten en daardoor bepaalde voedingsstoffen niet of in onvoldoende mate binnenkrijgen, bevat onze voeding minder voedingsstoffen dan vroeger. Dus sommige voedingsstoffen kan je niet of niet voldoende uit je voeding halen. En voor een goede gezondheid is het belangrijk dat je een optimale hoeveelheid binnen krijgt. Daarom zijn voedingssupplementen onmisbaar. Maar voor een veganist zijn de benodigde voedingsstoffen anders dan voor iemand die wel dierlijke producten eet.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt van nature alleen voor in dierlijke producten. Dus veganisten hebben een grote kans op een tekort, net als vegetariƫrs trouwens.

Een tekort zul je overigens niet zo Ć©Ć©n, twee, drie opmerken. In onze lever zit een grote hoeveelheid vitamine B12 opgeslagen. Maar als je hiervan te weinig binnenkrijgt, zal deze voorraad door de jaren heen uitgeput raken. Het kan dus jaren duren voordat je er achter komt dat je werkelijk een vitamine B12-tekort hebt. 

Vitamine A

Ons lichaam kan beta-caroteen dat in groente en fruit zit omzetten in vitamine A. Maar lang niet iedereen is goed in staat om dit goed om te zetten, zoā€™n ca 45% van de mensen kan dit niet effectief1. Daardoor is er een reeĆ«le kans op een tekort aan vitamine A.

Let er bij supplementen met vitamine A op dat ze niet het dierlijke retinol als basis hebben.

Vitamine D3

Vitamine D3 is niet specifiek voor veganisten, maar omdat veel mensen in Nederland en BelgiĆ« hier een tekort aan hebben, wil ik het hier wel vermelden als noodzakelijk. 

Het wordt ook wel vitamine zon genoemd. Ons lichaam maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Alleen is de zon bij ons alleen in de zomer sterk genoeg, maar ons lichaam maakt dit alleen aan als we zonder bescherming (kleding en zonnebrandcrĆØme) buiten zijn. Deze factoren zorgen er voor dat veel mensen kampen met een tekort.

Vitamine K2

Vitamine K2 is nodig om vitamine D3 goed te laten functioneren. Alleen krijgen we vitamine K2 alleen binnen via gefermenteerde producten en het zit in met name vettige dele van dierlijke producten. Van deze beide eten we over het algemeen te weinig. Vitamine K2 is dus ook een onmisbare aanvulling in je supplementen, zeker als je veganist bent.

Omega 3

Bijna iedereen in Nederland en Belgiƫ hebben een tekort aan omega 3. Je vindt het in zeevis, schaal- en schelpdieren, mensen die wel dierlijke producten eten, eten dit over het algemeen te weinig. Veganisten zijn aangewezen op algen en een omega 3-vetzuur (ALA) dat in planten voorkomt. Van ALA kan je lichaam EPA en DHA, voor ons de belangrijkste omega 3-vetzuren, maken, alleen niet voldoende om in je dagelijkse behoefte te voorzien.

Omega 6 krijgen we daarin tegen meer dan voldoende van binnen, over het algemeen zelfs te veel.

Supplementen veganist: omega 3

Zink

Zink zit in dierlijke producten, maar ook in noten, pitten en zaden. In theorie kunnen veganisten voldoende zink binnen krijgen. Alleen wordt zink het beste opgenomen in combinatie met dierlijke eiwitten. Daarom hebben veganisten een grotere kans op een zink-tekort.

Jodium

Jodium vinden we vooral in zeevoedsel. Als jij een grote algen- en zeewier-eter bent, dan krijg je waarschijnlijk wel voldoende binnen. Ben je dat niet, dan zijn supplementen met jodium aan te raden. Natuurlijk wordt ook jodium aan ons zout toegevoegd, maar we eten met zā€™n allen een stuk minder zout dan een paar jaar geleden. Dus de hoeveelheid jodium die we binnenkrijgen is ook flink afgenomen de afgelopen jaren. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat veel gejodeerd zout eten de oplossing is. 

Magnesium

Ons lichaam is in veel gevallen een magnesium-grootverbruiker. Bij chronische stress verbruikt ons lichaam veel magnesium. En chronische stress is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.  

Om een optimale hoeveelheid magnesium binnen te krijgen, moet je veel bladgroente eten. Dit in combinatie met de stress die veel mensen hebben, zorgt er voor dat veel mensen kampen met een magnesium-tekort.

Selenium

Selenium vind je naast dierlijke producten ook in noten en groenten. Alleen de hoeveelheid selenium is afhankelijk van de hoeveelheid in de bodem en die kan erg variƫren. Onze moderne leefstijl put de aarde uit, waardoor er een stuk minder mineralen en vitaminen in onze huidige voeding zit.

Fabels ontkracht: Deze voedingsstoffen kun je voldoende uit je voeding halen als veganist

Daarnaast hoor je vaak enkele fabels over voedingsstoffen die veganisten tekort zouden komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan calcium, ijzer en eiwitten.

Calcium

Vaak wordt gedacht dat zuivel onmisbaar is voor voldoende calcium. Deze fabel hebben we te danken aan een grote marketingcampagne van de zuivelindustrie. Wat veel mensen niet weten is dat plantaardige voedingsmiddelen ook voldoende calcium bevatten en misschien zelfs een gezondere variant zijn dan zuivelproducten. Zuivelproducten bevatten namelijk onder andere ook verzadigde vetten.

Goede plantaardige bronnen van calcium zijn onder andere boerenkool, broccoli, witte bonen, amandelen en Chinese kool.

IJzer

Vaak worden dierlijke voedingsmiddelen als belangrijkste bron van ijzer gezien, maar ook plantaardige voedingsmiddelen kunnen een goede bron van ijzer zijn. Goede plantaardige ijzerbronnen zijn onder andere quinoa, sesamzaadjes, zonnebloempitten, amandelen, bruine bonen en linzen.

Wel doe je er goed aan om de plantaardige ijzerbronnen niet te eten in combinatie met koffie, zwarte thee en wijn. Deze dranken remmen de ijzeropname.

Eiwitten

Plantaardige eiwitten worden door ons lichaam iets minder efficiĆ«nt opgenomen. Maar als je voldoende eiwitrijke producten eet, hoeft dit helemaal geen probleem te zijn. Plantaardige eiwitrijke voedingsmiddelen zijn onder andere peulvruchten, havenmout, quinoa, pindaā€™s, tempeh en tofu.

Niet alle supplementen zijn vegan

Als je als veganist supplementen hebt gevonden met alle essentiƫle voedingsstoffen, dan moet je er ook nog op letten dat ze echt vegan zijn. Niet alle supplementen zijn geschikt voor veganisten doordat ze gelatine bevatten. Gelatine is een bindmiddel dat wordt gemaakt van dierlijk afval (vaak van botten en huiden van zoogdieren). Let hier dus goed op bij het kopen van je voedingssupplementen.

De beste supplementen voor een veganist

In mijn ogen zijn de beste supplementen voor een veganist die van het merk Vitaily. Vitaily Vegan is echt 100% vegan en speelt speciaal in op de behoefte van veganisten (en vegetariƫrs). Daarnaast:

  • Is ieder ingrediĆ«nt van de beste kwaliteit en hoogste werkzaamheid.
  • Bevatten de supplementen ondersteunende ingrediĆ«nten die de opname en werking van essentiĆ«le voedingsstoffen verbeteren. 
  • Is de dosering afgestemd op de behoeftes van tegenwoordig.
  • Zijn onnodige toevoegingen vermeden.
  • Zitten alle essentiĆ«le voedingsstoffen in de juiste dosering in een handig dagzakje.

Naast de juiste voedingssupplementen is een gevarieerd eetpatroon ook heel belangrijk voor een optimale gezondheid. Denk hierbij aan: groente, fruit, knollen, bladgroenten, bessen, volkoren granen, peulvruchten, noten, zaden, pitten, kruiden en specerijen.

Vitaily maanddoos

De beste supplementen voor veganisten!

Vitaily Vegan is 100% vegan en speelt speciaal in op de behoeften van mensen die niet of nauwelijks dierlijke producten eten.

Gebruik mijn unieke kortingscode kortingkoolhydraatarmplan

Ja, ik wil ook met korting vegan-supplementen!

Let op! Gebruik mijn unieke kortingscode kortingkoolhydraatarmplan om ā‚¬7,50 voordeel te krijgen op een maandpakket of abonnement.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Stel ze gerust, ik beantwoord ze graag!

Lees ook:

Bronvermelding:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22113863/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten