Overgewicht in Nederland

#6 Tips om jouw overgewicht aan te pakken!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Overgewicht in Nederland is een serieus probleem aan het worden. Niet alleen in Nederland overigens, maar in de meeste Westerse landen. Hoe komt dit nu? En nog belangrijker: wat kunnen we er aan doen?

Voor dit artikel ging ik op onderzoek uit en deel ik mijn bevindingen graag met jou!

Gezond in 4 weken!

Dé online training die je het effect van echt gezonde voeding laat ervaren. Voelen wat OERsterke voeding met je doet, is pas echt begrijpen! Echte voeding:

  • Voedt
  • Geeft energie
  • Verbetert je stoelgang
  • Brengt je naar een gezond gewicht
  • Verbetert je nachtrust
  • Verbeterd je stemming
Ja, ik doe mee aan gezond in 4 weken!

Inhoudsopgave

Overgewicht in Nederland: welvaartsziekte

In 2020 had de helft van de Nederlanders matig of ernstig overgewicht. Dan hebben we het over een BMI van 25 of hoger en vanaf een BMI van 30 is er al sprake van ernstig overgewicht. Wil je zelf uitrekenen wat jouw BMI is? Dat kan heel makkelijk via onderstaande tool!

Het berekende BMI is

Laag BMI (pas deze tekst aan)

Normaal BMI (pas deze tekst aan)

Hoog BMI (pas deze tekst aan)

In 1990 had nog maar één derde van de mensen in Nederland last van overgewicht1. In de laatste 30 jaar is het dus hard gestegen! En het lijkt er sterk op dat onze welvaart een grote veroorzaker is. Hoe beter het met ons gaat qua welvaart, hoe slechter het gaat met onze gezondheid. Want ook het aantal mensen met een chronische ziekte is de afgelopen jaren explosief gestegen. Inmiddels heeft meer dan de helft van de Nederlanders ten minste één chronische ziekte.

Waarom is welvaart van zo’n grote invloed?

Er zijn meerdere redenen waarom welvaart van zo’n grote invloed is.

Oerbrein

Even een stukje geschiedenis:

Onze genen lijken nog heel erg op de genen van de oermens. In de oertijd was het belangrijk om zo spaarzaam mogelijk met je energie om te gaan, want je wist immers nooit wanneer je volgende maaltijd was. Een gevulde koelkast was er immers nog niet. De oermens moest op zoek naar voedsel en was afhankelijk van wat de natuur hem bood. De ene keer was dat overvloedig, de andere keer bijna niks. En omdat je toen dus altijd rekening moest houden met tijden van schaarste, was ons lichaam zo ‘geprogrammeerd’ dat het zo veel mogelijk at als er overvloed was en niet onnodig energie verspilde.

De moderne mens

En omdat onze genen nog heel erg lijken op die van de oermens doen we dat nog steeds. Vooral op ongezonde snacks lijkt geen rem te zitten. En waarom zouden we lopend naar de winkel gaan, als we ook met de auto kunnen gaan? 

Alleen die tijden van schaarste kennen we niet meer, we kunnen 24 uur per dag, 7 dagen in de week overal aan eten komen en de welvaart maakt bewegen onnodig. En zo zorgen onze ‘oude’ genen er voor dat we onszelf in deze moderne tijd in de val laten lopen.

Overgewicht in Nederland: welvaartsziekte

Gemak dient de mens

Gemak dient de mens, maar het maakt ons niet persé gezonder… De roltrap, de lift, de auto, allemaal uitvindingen die het ons ergmakkelijk maken. En begrijp me niet verkeerd: ik maak er ook regelmatig dankbaar gebruik van! Maar we zouden ons veel meer bewust moeten worden, dat we daardoor veel minder bewegen dan vroeger. En beweging is nou juist zo gezond! Dus pak de trap in plaats van de lift, ga lopend of op de fiets naar de winkel in plaats van met de auto.

Low fat, light, etc.

Veel van onze voedingsmiddelen worden in de fabriek gemaakt en liggen in de winkels met pakkende teksten als ‘low fat’ en ‘light’. Daardoor denken we dat het gezond is wat we kopen, maar helaas zitten er genoeg andere toevoegingen in die helemaal niet zo gezond zijn als we denken. 

Het verschil van ons huidige voedingspatroon ligt mijlen ver verwijderd van het voedingspatroon van de oermens. Alles wat ze aten kwam rechtstreeks uit de natuur, tegenwoordig is het overgrote deel van onze voeding geraffineerd. En als je dan bedenkt dat onze genen nog veel lijken op die van de oermens, kan je je misschien indenken dat ons lichaam niet zo goed reageert op al die bewerkte voedingsmiddelen. En dat uit zich onder andere in Nederland door overgewicht, allerlei chronische en andere welvaartsziekten.

De oplossing voor overgewicht in Nederland!

De oplossing voor overgewicht niet alleen in Nederland, maar in alle Westerse landen, is eigenlijk heel simpel in theorie: veel meer gaan leven zoals de oermens deed. En daarmee bedoel ik niet dat we in een berenvelletje op jacht moeten gaan…. Maar wel zorgen dat we zo veel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen eten en veel meer gaan bewegen. 

En dat klinkt in theorie heel erg leuk, maar in de praktijk is dat een stuk lastiger. We worden constant verleidt met ongezonde voeding, we zijn druk met ons werk en daardoor hebben we weinig tijd om een hele nieuwe leefstijl (want dat is het voor veel mensen) uit te zoeken. En ons brein kiest sneller voor gemak dan voor de fiets pakken (en al helemaal als het regent).

Hoe pak je dat nu aan? En wel op zo’n manier dat het ook nog enige kans van slagen heeft!

Tip 1: Bewustwording

Alles begint bij bewustwording! Als jij je bewust bent dat jouw brein zo werkt, dat het bewerkte eten in de supermarkt niet zo gezond is, dat je beter wat meer zou kunnen gaan bewegen, heb je al een eerste stap gezet! Je weet dan waar het mis gaat en wat je er aan zou kunnen doen.

Tip 2: Wil niet te veel

Een veel gemaakte fout is alles in één keer te willen veranderen. Het is maar weinig mensen gegeven om dat succesvol te laten eindigen. Maar het grootste gedeelte van de mensen valt terug in oude gewoonten omdat het te veel was wat ze in één keer wilden.

Begin bijvoorbeeld met het laten staan van geraffineerde voedingsmiddelen. Zorg eerst dat je dat onder de knie hebt en dat je gezonde alternatieven hebt gevonden. En neem dan pas een volgende stap door bijvoorbeeld met een koolhydraatarme leefstijl aan de slag te gaan of om meer te gaan bewegen.

Met kleine stapjes kom je ook vooruit en vaak veel succesvoller op de lange termijn!

Tip 3: Wees kritisch

De voedingsmiddelenindustrie verdient veel meer geld aan geraffineerde producten dan aan onbewerkte voedingsmiddelen. En zullen dus altijd reclame maken voor die ‘gezonde’ reep en niet voor een avocado om maar even iets te noemen. Wees hierin altijd heel kritisch, iets wat aangeprezen wordt als gezond, is lang niet altijd zo gezond als je zou hopen…. 

Je doet er veel beter aan om uit te zoeken hoe je bijvoorbeeld met die avocado een gezond tussendoortje kan maken in plaats van die reep te kopen.

Overgewicht in Nederland: gezonde snacks

Tip 4: Een gewoonte heeft tijd nodig

Voor veel mensen zal het een flinke aanpassing zijn van hun leefstijl. Het aanpassen van een leefstijl die al jaren een gewoonte is, heeft tijd nodig. Je kan niet verwachten dat je dit van de één op de andere dag veranderd hebt. Het is vooral een kwestie van volhouden, het gezegde is niets voor niets: “De aanhouder wint”. 

Tip 5: Laat je niet uit het veld slaan

Bij iedereen gebeurt het vroeg of laat dat je terug valt in een oude gewoonte: je hebt toch die ongezonde snack genomen of het regende zo hard dat je toch de auto maar gepakt hebt. Een éénmalige terugval is helemaal niet erg! Het is veel belangrijker wat je daarna doet: pak gewoon de draad weer op en dan is er niks aan de hand!

Tip 6: Behoud je einddoel in zicht!

Zeker in de fase dat je nog moet wennen aan je nieuwe leefstijl is het belangrijk om regelmatig te bedenken waarom je dit ook al weer doet. We hebben allemaal wel eens een mindere dag, waardoor we even niet zo veel zin hebben in onze nieuwe leefstijl en vooral voor gemak willen gaan. Als je helder voor ogen hebt waarom je dit doet is het veel makkelijker om deze moeilijke momenten door te komen!

En maak je einddoel zo concreet mogelijk: bijvoorbeeld 15 kilo afvallen of die ene lievelingsbroek weer aankunnen. 

Meer over gezonde voeding

Eigenlijk zou iedereen kennis en inzicht moeten hebben over het beschermen en versterken van je gezondheid. Ik vind het een gemiste kans dat dit niet op scholen wordt geleerd. Gelukkig zijn er mensen die dit wel belangrijk vinden en er op in zetten om deze kennis en inzichten onder de bevolking te verspreiden.

Drs. Richard de Leth is er één van, hij zet maximaal in om zo veel mogelijk mensen deze kennis bij te brengen. In zijn online training -Gezond in 4 weken- laat hij jou ontdekken hoe écht gezonde voeding een verschil van dag en nacht kan maken. Het blijft overigens niet alleen bij theorie, je krijgt ook 4 hap-klare weekmenu’s inclusief boodschappenlijstjes en praktische tips over hoe je gezonde voeding consequent en makkelijk doorvoert in je keuken en je leven.

Gezond in 4 weken!

Dé online training die je het effect van echt gezonde voeding laat ervaren. Voelen wat OERsterke voeding met je doet, is pas echt begrijpen! Echte voeding:

  • Voedt
  • Geeft energie
  • Verbetert je stoelgang
  • Brengt je naar een gezond gewicht
  • Verbetert je nachtrust
  • Verbeterd je stemming
Ja, ik doe mee aan gezond in 4 weken!

Ik hoop dat ik je met dit artikel inzicht heb gegeven in hoe het komt dat zo veel mensen in Nederland kampen met overgewicht. En ik hoop dat ik je het zetje heb gegeven om er iets aan te doen! Heb je nog vragen? Stel ze gerust, ik beantwoord ze graag!

Lees ook:

Bronvermelding:

  1. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/trends#node-trend-overgewicht-volwassenen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten