Afvallen begint bij een gezond ontbijt, of toch niet?

Gemiddelde leestijd: 16 minuten

De discussies kunnen hoog oplopen als het om ontbijten gaat. De één zweert erbij dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. De andere slaat het ontbijt liever over. Maar wat is nu het beste als je wilt afvallen: een gezond ontbijt of overslaan? 

Afslank Receptenbijbel cover

Succesvol afvallen met lekkere maaltijden

Meer dan 100 lekkere en gezonde recepten van ontbijt tot ideeën voor de lekkere trek in de avond. En daarnaast vind je veel achtergrondinformatie over gezonde voeding met praktische adviezen. Dit alles tezamen maakt het een stuk makkelijker om af te vallen en om op gewicht te blijven.

Ja, ik wil ook afvallen met lekkere recepten!

Inhoudsopgave

Wat is een gezond ontbijt?

Laten we eerst maar eens beginnen met wat een gezond ontbijt is, want ook verschillende de meningen nog wel eens over.

Volgens het voedingscentrum begin je de dag goed met een ontbijt met keuzes uit de Schijf van vijf. In de praktijk komt dit neer op volkorenbrood met een gezond beleg, een ei, glas melk of halfvolle yoghurt met fruit en havermout. Naar mijn idee is de Schijf van vijf verouderd en nemen de (snelle) koolhydraten een veel te groot deel in. En met mij zijn er velen die er zo over denken, waaronder ook wetenschappers en artsen, het bekendste voorbeeld is het boek De Voedselzandloper, geschreven door arts en onderzoeker Kris Verburgh1.

Van daaruit kunnen we wel tot de conclusie komen dat het standaard Hollandse ontbijt met brood en melk niet zo gezond is, als veel mensen denken. 

Wat dan wel?

Een gezond ontbijt geeft energie, houdt je lang verzadigd en ondersteunt op die manier het afvallen. Een gezond ontbijt moet dus voedzaam zijn en voldoende vitaminen en mineralen bevatten:

  • Groente- en fruitsmoothies
  • Noten, pitten en zaden
  • Ei
  • Avocado
  • Groente
  • Fruit
  • Havermout

Meer ideeën voor gezonde voedingsmiddelen vind je in mijn complete lijst met koolhydraatarme producten.

Gezond ontbijt: havermout, perfect voor het afvallen
Een gezond ontbijt met havermout

Yoghurt en andere melkproducten kan je beter niet nemen2, maar mocht je echt niet zonder kunnen, neem dan af en toe kwark, kefir of Griekse yoghurt. En dan alleen de naturelvariant. De vruchtenvarianten zitten boordevol toegevoegde suikers. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat dat niet onder een gezond ontbijt valt en al helemaal niet helpt bij het afvallen😉. 

Gezond ontbijt en afvallen

Hoe zit het nu met afvallen en gezond ontbijten? Wel of niet ontbijten? 

Gedurende de jaren ben ik van “Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag” naar helemaal niet ontbijten gegaan en alles wat er tussen zit. Wat ik je hierover vertel is dus mijn eigen ervaring en het kan zijn dat het voor jou anders is, niemand is tenslotte gelijk. 

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

Dit gezegde komt voort uit de gedachte dat het ontbijt je spijsvertering op gang moet brengen. Om goed te kunnen functioneren zouden we na het opstaan gelijk weer voeding nodig moeten hebben, omdat ons lichaam het de hele nacht zonder heeft moeten doen. Ook zou je sneller aankomen als je niet ontbijt, omdat je eerder geneigd zou zijn om een koekje of andere ongezonde snack te pakken.

Mijn eigen ervaring ten tijde van deze overtuiging was, dat ik honger had als ik opstond. Ik moest dus ontbijten. Het werkte voor mij prima, maar ik kreeg in de loop van de ochtend wel weer trek en nam dan een tussendoortje.

Eerst bewegen dan ontbijten

Toen brak een periode aan dat ik me meer ging verdiepen in gezonde voeding en de timing van eten. Ik kwam er achter de onze genen nog heel erg lijken op die van de oermens en dat zij altijd eerst in beweging moesten komen voordat ze eten hadden. Ze hadden immers geen koelkast en moesten eerst op zoek naar hun eten. Dus ik besloot hetzelfde te doen. Ik ging eerst op de fiets naar mijn werk en daarna ging ik ontbijten. Uiteraard nam ik dan een gezond ontbijt en de dagelijkse beweging zorgde voor het afvallen. Hoewel ik in het begin enorme honger had, paste mijn lichaam zich al snel aan en had ik geen honger meer als ik opstond.

Het ontbijt overslaan

Toen ik na mijn zwangerschap die laatste zwangerschapskilo’s maar niet kwijt raakte, ging ik op zoek naar mogelijkheden. Ik nam mijn gezonde ontbijt onder de loep en keek wat ik kon doen om die laatste kilo’s te kunnen afvallen. Zo kwam ik bij intermittent fasting3 uit. En omdat het in het verlengde lag van wat ik al tijden deed: eerst bewegen en dan ontbijten, besloot ik het te gaan proberen. 

Mijn laatste zwangerschapskilo’s was ik binnen no-time kwijt, maar ik kreeg er nog meer voor terug. Sinds ik het ontbijt oversla heb ik meer focus in de ochtend en daar waar ik dacht dat ik me futloos zou gaan voelen, is dat helemaal niet het geval! En ook heb ik geen last van een hongerklap of snoepaanvallen.

Mijn advies over gezond ontbijten en afvallen 

Gezien mijn ervaringen ben ik van het team ‘Ontbijt overslaan’, maar af en toe een ontbijtje gaat er ook wel in! Het moeten afvallen is nu niet meer op mij van toepassing, maar als ik een ontbijtje neem, ga ik nog altijd voor een gezond en voedzaam ontbijt. En bovendien zorg ik altijd dat ik beweeg voor het ontbijt.

Mijn advies:

  • Ontbijt met voedingsmiddelen die je bloedsuikerspiegel stabiel houden. Vermijd producten met snelle koolhydraten, dit voorkomt suikerdips en trek in meer koolhydraatrijke producten.
  • Beweeg altijd eerst voordat je gaat ontbijten en eet daarna niet te veel snelle koolhydraten. Dit bevordert de vetverbranding.
  • Drink 2 glazen water voordat je gaat ontbijten, eventueel met wat uitgeperste citroen. Dit geeft minder hongergevoel
  • Groene thee versnelt je stofwisseling.

Gezonde ontbijtrecepten om af te vallen

Op mijn website heb ik een aantal recepten verzameld voor een gezond ontbijt en die jou ook nog helpen bij het afvallen. Dit zijn in ieder geval mijn favorieten!

Meer recepten die helpen bij het afvallen?

Wil jij echt aan de slag met een slanker lijf en ben je op zoek naar lekkere recepten die het afvallen ondersteunen? Zoek dan niet verder! De Afslank Receptenbijbel4 is precies wat jij zoekt! Dit heerlijke receptenboek is er helemaal op gericht om jou te helpen bij het afvallen!

Afslank Receptenbijbel cover

Succesvol afvallen met lekkere maaltijden

Meer dan 100 lekkere en gezonde recepten van ontbijt tot ideeën voor de lekkere trek in de avond. En daarnaast vind je veel achtergrondinformatie over gezonde voeding met praktische adviezen. Dit alles tezamen maakt het een stuk makkelijker om af te vallen en om op gewicht te blijven.

Ja, ik wil ook afvallen met lekkere recepten!

Ik hoop dat ik je een beetje meer inzicht heb gegeven hoe (on)gezond ons oer-Hollandse ontbijt is en hoe je het veel beter kunt aanpakken als je wilt afvallen. Heb je nog vragen? Stel ze gerust, ik beantwoord ze graag!

Lees ook:

  1. Review De Voedselzandloper
  2. Is melk wel zo gezond?
  3. Intermittent fasting: mijn ervaringen!
  4. Review de Afslank Receptenbijbel: ook voor jou succesvol?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten